ترفند فروش بیشتر در مغازه

ترفند فروش بیشتر در مغازه

بازهم با مقاله جذاب ترفند فروش بیشتر در مغازه آمده ایم تا به شما کمک کنیم با فروش بیشتر محصولات، در کسب و کارتان موفق تر عمل کنید. این شما و این هم مهمترین تکنیک های فروش حضوری که می دانیم تا به حال جایی نشنیده بودید!

انتشارات مبلغان در زمینه فروش کتاب های رشد کسب و کار مثل کتاب آموزش فروش و بازاریابی فعالیت می کند. شما می توانید به بخش فروشگاهی سایت مراجعه کنید و از این کتاب های مفید و سودمند به بهترین شکل استفاده کنید!

چرا بعضی از مغازه دارها از بقیه بیشتر می فروشند؟ راز افزایش فروش آن ها چیست؟

مشتریان راغب، یک قدم جلوتر از بازدیدکنندگان معمولی هستند. آن ها به نحوی با برند ما آشنا شده اند. اجازه دهید به یکی از قدیمی ترین اصطلاحات بازاری ها، یعنی «پاخور» اشاره کنیم. آن ها سعی می کردند به روش های مختلف مثل پخش تراکت یا حتی جارزدن، پاخور مغازه را افزایش دهند.

کافی است این مشتری به مشکلی بخورد که با محصول ما رفع می شود! آن وقت است که فقط باید او را قانع کنیم که محصول یا خدمت ما این مشکل را بهتر از رقبا از سر راه برمی دارد.

برای اینکه بتوانید مشتریان راغب بیشتری جذب کنید، اول از همه باید ویژگی ها، نیازها و علایق مشتریان خود را به خوبی بشناسید.

مشتری خود را به خوبی می شناسند

در همۀ راهکارهای افزایش فروش، شناخت کامل مشتری یکی از ضروریات مهم است.

قبل از هر چیزی باید ویژگی های جمعیت شناختی (Demography) مشتریان مثل سن، جنسیت و درآمد، سطح تحصیلات را مشخص کنید. باید بدانید با چه دسته از افراد طرف هستید! پس از آن هم پرسونای مشتری را مشخص می کنید. برای اینکه بدانید پرسونا را چگونه آماده کنید، پیشنهاد می کنیم مقالهٔ «پرسونای مخاطب چیست؟» را مطالعه کنید.

حالا دیگر می توانید به سراغ بخش بندی مشتریان (Customer Segmentation) بروید. اینجاست که می توانید آن ها را بر اساس اطلاعات مختلف مثل دموگرافی، روان شناختی، موقعیت مکانی، رفتاری، نیاز و سایر موارد در گروه های مختلف قرار دهید.

برای شناخت بهتر و بیشتر مشتری، می توانید این سؤالات را در نظر داشته باشید:

  • آن ها چه علایق و تفریحاتی دارند؟
  • اولویت های آن ها چیست؟
  • چه نیازی دارند؟
  • بیشتر به چه شکلی خرید می کنند؟
  • مشتری بالقوه در چه بازۀ سنی ای قرار دارد؟
  • بیشتر بانوان مشتری شما هستند یا آقایان؟
  • آیا این افراد ازدواج کرده اند؟ آیا بچه دارند؟
  • میزان درآمد مشتریان راغب چقدر است؟

هرقدر اطلاعات بیشتری داشته باشید، احتمال اینکه بتوانید آن ها را جذب کنید هم بیشتر می شود. وقتی بدانید چه چیزهایی مشتریان بالقوه را تحریک می کند، با دست گذاشتن روی همان چیزها، می توانید آن ها را سمت خود بکشانید.
برای مثال، ارائهٔ تخفیف یا حتی ارسال رایگان می تواند فروش شما را چند برابر کند. همه چیز به ویژگی های مشتری شما بستگی دارد.

به خوبی با تبلیغات آفلاین اشنا هستند

تبلیغ کردن یکی از مؤثرترین راهکارهای عملی افزایش فروش است. قبلاً در کلی از مقالات خود، راجع به تبلیغات و جنبه های مختلف آن صحبت کردیم. گاهی خوب است که هزینه کنید و برای برندتان توجه بخرید! البته درست تبلیغ کردن هم را نباید فراموش کرد.

اگر شناخت کاملی از مشتری و بازار داشته باشید، می توانید مناسب ترین کانال را برای تبلیغات انتخاب کنید. کانالی که با کم ترین هزینه، بیشترین آورده را برای تان به ارمغان آورد. البته لازم است با تبلیغات هم به خوبی آشنا باشید.

برای مثال، آیا پخش تراکت فروش خوبی برای شما رقم می زند یا به تبلیغات بیلبوردی نیاز دارید؟ شما همچنین می توانید با گذاشتن استند هم توجه مشتریان راغب را جلب کنید. تبلیغات روی بدنهٔ اتوبوس ها و همچنین تبلیغات در مترو (مثل دستگیره ها) هم فرصت خوبی برای جذب آن هاست!

اما این ها تنها راه های موجود نیستند. کلی راه دیگر برای بیشتر کردن فروش وجود دارد؛ مثلاً بهره بردن از گوگل.

از تماس و ارتباط برقرار کردن با دیگران نمی ترسند

از دیگر تکنیک های افزایش فروش، برقراری تماس است. تماس با افرادی که احتمالاً راغب هستند مشتری شما شوند. ترس از پس زده شدن نداشته باشید. نباید توقع داشته باشید همه دعوت شما را لبیک بگویند؛ اما بالأخره می توانید توجه یک یا چند نفر را جلب کنید.

در همۀ تماس ها، چه از طریق تلفن، چه از طریق ایمیل یا هر روش دیگری، نهایت سعی خود را بکنید. این کار به نوعی تمرین هم محسوب می شود. چه تمرینی؟ پس از مدتی، مشتری را به خوبی می شناسید و به فروشنده ای تبدیل می شوید که می تواند از راهکارهای افزایش فروش در جای مناسب بهره ببرد.

مدام در حال پیدا کردن مشکلات و حل آن ها هستند

وقتی اطلاعات کاملی راجع به مشتریانتان داشته باشید، می دانید چه مشکلی آن ها را آزار می دهد. البته که هر فردی مشکلات مخصوص به خودش را دارد؛ اینجا صحبت از مشکل مشترکی است که راه حل آن در اختیار شما است.

بگویید محصول یا خدمت شما چطور می تواند مشکل مشتریان را حل کند؟ چطور می تواند مسئله ای را برطرف کند که آن ها را به ستوه آورده است!

اگر مشتری را به خوبی شناخته باشید، محصول یا خدمتی ارائه می کنید که مشکلشان را برطرف کند؛ در نتیجه، فروش هم افزایش خواهد یافت.

اما اگر مشتری را خوب نشناسید یا مشکلی از آن ها برطرف نکنید، راه به جایی نخواهید برد.

یادتان باشد، همۀ کسب وکارهایی که به دستاوردهای بزرگ رسیدند، به مشتریانشان خدمات و محصولات خوبی ارائه کردند؛ پس می توان گفت یکی از ترفندهای بالا بردن فروش، قدم برداشتن در راستای خدمت کردن است! بنابراین، به جای تمرکز روی فروش، برای خدمت و کمک کردن وقت بگذارید. از این طریق، کسب وکارتان هم بیشتر سود خواهد برد.

ترفند فروش بیشتر در مغازه

اما این ترفندها باعث می شود فروش شما هم بالاتر از حد معمول برود:

کسب اطلاعات کافی درباره محصول

اگر بتوانید درباره محصول اطلاعاتی ارائه و به پرسش های احتمالی مشتریان پاسخ دهید، آن ها متوجه می شوند که به محصول اهمیت می دهید. اگر محصولی به نظر شما ارزشمند باشد، احتمال اینکه در نظر مشتریان هم ارزشمند شود، بیشتر خواهد بود. داشتن اطلاعات درباره ظاهر و باطن محصول بسیار مهم است. اگر جواب سؤال مشتری را نمی دانید، می توانید به او بگویید: «جواب دقیق سؤالتان را نمی دانم، ولی پرس و جو می کنم و به شما اطلاع می دهم.»

تأکید بر مزایای محصول

یکی دیگر از راههای جذب مشتری در مغازه در کنار ارائه اطلاعات درباره محصول، بیان ویژگی ها و مزایای آن هم اهمیت دارد. با این کار مشتری متوجه می شود که چرا باید آن محصول را بخرد. می توانید از خودتان بپرسید که آیا محصول:

  • احساس تجمل به او می دهد؟
  • چیزی است که افراد زیادی از آن سود می برند؟
  • دوام و کارایی زیادی دارد؟
  • زندگی مشتری را راحت تر می کند؟

توضیح کافی درباره محصول

اگر محصول را مستقیما و رودررو نمی فروشید، باید در بسته بندی کالا، وسایل و تبلیغاتی که خرده فروشان در محل فروش قرار می دهند (مانند پوستر و جعبه های تبلیغاتی) و تمام ابزارهای بازاریابی دیگر، درباره محصول اطلاعات و شرح مختصر کتاب کافی ارائه دهید. اگر محصول را خودتان می فروشید یا برای تشویق مشتریان به خرید اعلامیه ای جذاب می نویسید، ارائه اطلاعات کافی درباره محصول سبب ترغیب مشتریان به خرید می شود.

پیش بینی انگیزه های مشتری

علاوه بر پاسخ دادن به تمام سؤالات مشتریان درباره محصول، باید بتوانید سؤالات آن ها را پیش بینی کنید. این نشان دهنده درک نیازهای مشتری است. به مشتریان معمول خود فکر کنید. چه چیزهایی به آن ها انگیزه می دهد؟ چه نیازهایی دارند؟ آیا جوان، مجرد یا پول دارند؟ آیا ازدواج کرده اند؟ وقتی تصوری کلی از مشتریان معمول خود پیدا کردید، به این فکر کنید که محصول شما چگونه می تواند به آن ها کمک کند نیازهایشان را برطرف کنند. پیش بینی خواست و انگیزه مشتری یکی از راههای جذب مشتری در مغازه است که حسابی به کارتان می آید.

علاقه نشان دادن به محصول

فروشنده خوب به کالای خود اطمینان دارد و اشتیاق خود را به مشتری هم منتقل می کند. برای نشان دادن علاقه خود به محصول راه های فراوانی وجود دارد از جمله:

  • از نقش زبان بدن در بازاریابی غافل نشوید. اگر درباره محصول واضح صحبت کنید و در زمان صحبت کردن درباره آن از حالات مختلف چهره استفاده کنید، می توانید انرژی و اشتیاق خود را به مشتری منتقل کنید. اگر هنگام پاسخ دادن به پرسش های مشتری درباره محصول زیرِلب و آرام صحبت کنید یا دست به سینه بایستید، چنین به نظر می رسد که فردی سرد و غیرصمیمی هستید یا به محصول اهمیتی نمی دهید.
  • درباره چگونگی استفاده خود یا مشتریان راضی از محصول توضیح دهید. صحبت کردن درباره تجربه های مثبت استفاده از محصول سبب می شود که مشتریان اعتماد بیشتری به آن پیدا کنند.

ایجاد مراکز اجتماعی و میزبانی رویدادها و فعالیت های گروهی

ما عاشق معاشرت، ملاقات با افراد جدید و جمع شدن در کنار دوستان و خانواده هستیم. ما به احساس تعلق نیاز داریم، تعلق به یک گروه، مکان یا جامعه. طبق تحقیقی در مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT)، تعامل با دیگران همان ناحیه مغز را فعال می کند که در غذاخوردن فعال می شود.

کسب وکارهایی که می توانند حول برند خود جامعه ای را ایجاد کنند، می توانند انتظار جذب مشتریان بیشتری را داشته باشند. استفاده از فروشگاه به عنوان مرکز اجتماعی سبب می شود که برای آموزش، دریافت بازخورد، اشتراک گذاری تجربه ها، میزبانی رویدادها و عرضه محصولات جدید با مشتریان خود تعامل داشته باشید.

میزبانی رویدادها از مؤثرترین راههای جذب مشتری در مغازه، و هم راهی سرگرم کننده و تعاملی برای جذب مشتریان جدید، تعامل با مشتریان فعلی و بر سر زبان ها انداختن فروشگاه شماست. می توانید محصولات خود را به نمایش بگذارید یا با سایر کسب وکارها همکاری کنید. حتی می توانید از هنرمندان، اینفلوئنسرها و نوازندگان محلی استفاده کنید. برگزاری کارگاه و کلاس آموزشی هم ایده خوبی است. مثلا صاحب یک فروشگاه ابزارآلات می تواند میزبان کارگاهی برای آموزش مهارت های ابتدایی در کار با ابزارآلات مختلف باشد. کارگاهی که برگزار می کنید باید مرتبط با محصولات شما باشد.

ایجاد ارتباط صمیمی با مشتری

اگر در بخش فروش کار می کنید و رابطه مستقیمی با مشتری دارید، نحوه ارتباط برقرارکردن با مردم برای شما بسیار مهم است. به جای پرسیدن سؤالاتی با پاسخ مشخص مانند «می توانم به شما کمک کنم؟» سؤال هایی با پاسخ های مفصل تر بپرسید، مانند: «آیا دنبال چیزی برای خودتان هستید؟ یا می خواهید برای فردی خاص هدیه بخرید؟» مشتریان هنگام خرید خواهان توجه کامل و مشاوره های شخصی هستند. از عباراتی استفاده کنید که برای مشتری جالب اند و سبب شروع گفت وگو می شوند. مثلا اگر در بخش فروش لباس کار می کنید، بگویید: «می دونستید رنگ لباسی که انتخاب کردید امسال مد شده؟»

صداقت درباره محصول

در ارائه اطلاعات محصول یا اعتراف به ندانستن جواب سؤال مشتریان یا بروز یک اشتباه شفاف باشید. صداقت موجب ایجاد اعتماد می شود. اگر محصولی برای مشتری مناسب نیست، صادق باشید و به او کمک کنید تا چیزی را بیابد که واقعا به آن نیاز دارد. حتی اگر این کار سبب شود که نتوانید کالایی بفروشید، مشتری صداقت و سخاوتمندی شما فراموش نمی کند و دوباره برای خرید به شما مراجعه خواهد کرد.

سرمایه گذاری روی طراحی فروشگاه

مردم همیشه جذب فضاهایی می شوند که طراحی زیبایی دارند. بنابراین باید روی طراحی های متفکرانه و به یادماندنی سرمایه گذاری کنید. برای این کار راه های زیادی وجود دارد مانند استخدام طراح داخلی یا بازارپردازی دیداری یا بصری (visual merchandising). تصویر برند (brand image) قوی همراه با طراحی بی عیب ونقص سبب موفقیت کسب وکارتان می شود. طراحی فروشگاه مؤثر می تواند منجر به افزایش فروشی تا ۴۰درصد شود. این شامل نورپردازی فروشگاه هم می شود. نورپردازی روی احساس مشتریان و تجربه کلی آن ها اثر می گذارد و یکی از اثربخش ترین راههای جذب مشتری در مغازه است.

دادن فرصت فکرکردن به مشتری

تلاش فروشنده برای تحمیل کردن محصول اثری منفی دارد. شاید خریدار بخواهد به خانه برود و برای کسب اطلاعات بیشتر در اینترنت جست وجو کند. اگر فروشنده ای راست گو، باملاحظه و مشتاق باشید و اطلاعاتی که در اختیار مشتری قرار داده اید مطابق با اطلاعات موجود در اینترنت باشد، احتمالا برای خرید محصول نزد شما بازخواهد گشت.

از دیگر راههای جذب مشتری در مغازه این است که به مشتری اجازه دهید که خودش تصمیم بگیرد. به او فرصتی برای فکرکردن بدهید و در این زمان سکوت کنید. فقط زمانی اطلاعات بیشتری بدهید که خود مشتری از شما بخواهد. نگذارید که مشتری بدون اطلاع از راه ارتباط با شما محل را ترک کند. اگر در فروشگاهی بزرگ کار می کنید، حتما به مشتری بگویید که چگونه می تواند شما را پیدا کند. مثلا به او بگویید: «اگر به من نیاز داشتید، همینجا پشت پیشخوان هستم.» می توانید اطلاعات تماس یا کارت ویزیت خود را هم به مشتری بدهید تا اگر به اطلاعات بیشتری نیاز داشت با شما تماس بگیرد. با رعایت همه این موارد، حتی اگر بدون خرید مغازه را ترک کند، به احتمال زیاد برای خریدهای بعدی برمی گردد.

از غریزه تان استفاده کنید. اگر احساس می کنید که مشتری قصد خرید دارد، بدون ایجاد مزاحمت برای مشتری نزدیک او بمانید تا به سرعت بتواند شما را پیدا کند. بدترین اتفاق ممکن این است که مشتری تصمیم به خرید بگیرد، ولی نتواند شما را پیدا کند.

چگونه ظرف یک سال پولدار شویم؟

تبدیل انگیزه های مشتری به ویژگی های محصول

در بازاریابی به این کار «جایگاه یابی در بازار» (positioning) می گویند که به معنی مطابقت دادن محصول با امیدها و آرزوهای مشتری است. در جایگاه یابی باید حقایق مربوط به محصول را با توجه به خریدار بیان کنید. مثلا اگر می خواهید مینی ون نسبتا گرانی را به فردی پول دار و مسن بفروشید، باید درباره ویژگی های تجملاتی مانند تزئینات چوبی یا روکش چرمی صندلی ها صحبت کنید. ولی اگر قصد دارید همان مینی ون را به خانواده ای با ۳ فرزند بفروشید، باید بر ویژگی های کاربردی تر تأکید کنید. مثلا بگویید که ردیف سوم صندلی فضایی را برای سوارکردن افراد بیشتر فراهم می کند. حقایق را پنهان نکنید یا آشکارا دروغ نگویید. جایگاه یابی محصول به معنی فریب مشتری نیست.

بهبود نمای بیرونی فروشگاه

بهبود نمای بیرونی فروشگاه هم یکی از راه های جذب مشتری در مغازه است. نمای فروشگاه اولین چیزی است که مشتریان می بینند. نمای فروشگاه ممکن است سبب شود که مشتریان وارد مغازه شوند یا بی تفاوت از کنار آن عبور کنند. در نمای فروشگاه می توانید محصولات، برند و حال وهوای فروشگاه را به نمایش بگذارید. نمای فروشگاه باید توجه رهگذران را به خود جلب کند، جذاب و زیبا باشد یا داستانی را بیان کند.

  • نماد و تابلوی مغازه: نماد و تابلوی خوب فقط نام فروشگاه را نشان نمی دهد، بلکه باید هویت برند شما را هم به نمایش بگذارد و مشتریان هدف را جذب کند.
  • نورپردازی: نورپردازی خوب حال وهوایی خاص را ایجاد می کند، محصولات موجود در ویترین را بهتر نشان می دهد و مشتریان را جذب فروشگاه می کند.
  • ویترین مغازه: ویترین مغازه باید چشم نواز، خلاقانه و بازتاب دهنده برند شما باشد. ویترین مغازه را مرتب تغییر دهید تا تکراری نشود.

شریک شدن با سایر خرده فروشان

برای دستیابی به مخاطبان جدید و آوردن مشتریان بیشتر به فروشگاه می توانید با خرده فروشان دیگر شریک شوید. مثلا می توانید برای فروش محصولات خود با سایر خرده فروشان زیر یک سقف فعالیت کنید.

استفاده از برنامه های مکان یاب

برنامه های مکان یاب خریداران احتمالی را به فروشندگان موجود در منطقه متصل می کنند. با واردکردن اطلاعات فروشگاه خود در برنامه های مکان یاب مشتریان راحت تر می توانند شما را پیدا کنند.

معرفی محصول به بازار

می توانید اطلاعات محصول خود را از طریق کانال های فراوانی در اختیار مشتریان قرار دهید. به لطف پیشرفت ها در حوزه ارتباطات، مکان های فراوانی برای ارائه اطلاعات وجود دارند. می توانید برای ارائه اطلاعات مربوط به محصول از روش های مختلفی استفاده کنید، از جمله:

  • نمایشگاه های تجاری؛
  • همایش ها؛
  • فروش با استفاده از تماس سرد (cold call)؛
  • نمایش محصول در فیلم ها و مسابقات ورزشی؛
  • بازاریابیِ دهان به دهان (word-of-mouth)؛
  • تبلیغات (رادیو، تلویزیون، چاپ آگهی، ایمیل، رسانه های اجتماعی، تبلیغات آنلاین)؛
  • نمایندگی های فروش؛

ارائه پیشنهادها و تخفیف های انحصاری در فروشگاه

مشتریان عاشق تخفیف و پیشنهادهای ویژه اند. وقتی چیزی با تخفیف یا در مدتی محدود عرضه می شود، بیشتر آن را می خواهیم. وقتی مقدار کمتری از چیزی وجود داشته باشد، احساس می کنیم که ارزشمندتر است. می توانید بدون اینکه ضرر کنید، پیشنهادهایی را ارائه دهید. مثلا پیشنهاد «یکی بخر دو تا ببر» مشتریان را ترغیب می کند بیش از برنامه ریزی قبلی خود خرید کنند. در فروش در زمان محدود هم مشتری در صورت خرید در محدوده زمانی مشخص، مشمول تخفیف های مشخصی می شود.

بررسی میزان فروش

در فواصل زمانی منظم فروشتان را تحلیل کنید و از خود بپرسید که آیا این محصول فروش خوبی دارد یا نه. موجودی کالا کم یا زیاد است؟ سود شما یا رقبایتان چقدر است؟ پاسخ دادن به این پرسش ها برای افزایش فروش و ثابت نگه داشتن آن مفید است.

ایجاد برنامه وفاداری و تشویق ارجاعات (Referrals)

ایجاد برنامه وفاداری مشتریان روشی عالی برای پاداش دادن به مشتریان برای خرید مکرر از فروشگاه است، زیرا مشتریان احساس می کنند که به آن ها بها داده می شود و خرید بیشتر هم سود شما را افزایش می دهد. همچنین می توانید به مشتریان مشوق هایی را ارائه دهید تا فروشگاه شما را به دیگران معرفی کنند. با این ترفند می توانید در عین حفظ مشتریان وفادار، مشتریان جدیدی را هم جذب کنید. برنامه وفاداری انواع مختلفی دارد که محبوب ترین آن ها عبارت اند از:

  • برنامه های امتیازی: مشتریان با هر خرید امتیاز کسب می کنند و می توانند از این امتیازها برای دریافت تخفیف یا محصولات رایگان استفاده کنند.
  • برنامه های پلکانی (Tiered program): مشتریان بر اساس عادت خرید در ردیف های مختلفی قرار می گیرند (مانند طلایی، نقره ای و برنزی) و در هر ردیف به آن ها پاداش های مختلفی داده می شود.
  • برنامه های ارجاعی (Referral programs): هر زمان که مشتری یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود را به فروشگاه شما ارجاع می دهد، پاداش دریافت می کند. مثلا می توانید برای هر مشتری جدید ارجاع داده شده که مبلغ مشخصی از شما خرید می کند، به مشتری ۵۰هزار تومان اعتبار خرید بدهید.

استفاده از سیستم صندوق فروشگاهی

بی شک بازاریابی یکی از راههای جذب مشتری در مغازه است، ولی شما برای بازاریابی بودجه ای نامحدود ندارید. بنابراین باید روی ایده هایی عملی و مؤثر تمرکز کنید تا تلاش هایتان نتیجه دهند. استفاده از سیستم صندوق فروشگاهی (point of sale) می تواند برای ایجاد، اجرا و ردیابی بازی های بازاریابی (marketing plays) مفید باشد. با استفاده از این سیستم می توانید:

  • برای پیگیری خریدها و ترجیحات داده های مشتری را جمع آوری کنید.
  • برنامه های وفاداری مشتریان را ایجاد، اجرا و پیگیری کنید تا به مشتریان وفادار خود پاداش بدهید.
  • از تجزیه وتحلیل و گزارش های فروش برای تعیین اینکه آیا کمپین های بازاریابی شما منجر به فروش می شوند یا خیر استفاده کنید.
  • موجودی کالا را در زمان واقعی ردیابی کنید تا مطمئن شوید که کالایی را تبلیغ می کنید که در انبار موجود است.

پیدا و برطرف کردن مشکلات فروش

اگر فروش خوبی ندارید، باید به دنبال راه حل باشید. افزایش فروش نیازمند ارزیابی مجدد محصول، پایگاه مشتریان و بازاریابی است. برای پیدا و برطرف کردن مشکلات فروش:

  • بازار هدف را بررسی و تمرکز فروشتان را بیشتر کنید. شاید خریداران شما در حال تغییر باشند. در این صورت شما هم باید همگام با آن ها تغییر یا بازار هدف جدیدی پیدا کنید.
  • طراحی محصول، توزیع و بسته بندی را دوباره ارزیابی کنید. اصلاح محصول با درنظرداشتن بازار هدف و استراتژی فروش می تواند سبب افزایش فروش شود.
  • قیمت محصول را تغییر دهید. با بررسی اطلاعات مربوط به فروش و عملکرد رقبا متوجه می شوید آیا قیمت تعیین شده برای محصول بیش از حد زیاد یا کم است.
  • محصول را انحصاری کنید یا مدت محدودی آن را در دسترس مشتریان قرار دهید. گاهی محدودکردن عرضه به این روش سبب افزایش تقاضا و فروش می شود. البته ابتدا باید هماهنگی این تاکتیک با استراتژی فروش کلی خود را بررسی کنید. مثلا اگر محصولی را برای استفاده روزمره عرضه می کنید، نمی توانید آن را انحصاری یا مدتی محدود عرضه کنید.
  • تاکتیک هایتان را دوره ای تغییر دهید. اگر مشتریان همان روال های فروش را بارها و بارها بشنوند یا پس از ماه ها نمایش محصولات تغییری نکند، به تدریج فروش شما کاهش می یابد.
  • اگر محصولی فروش خوبی ندارد، تولید آن را متوقف کنید. می توانید با ارائه تخفیف و قیمت کمتر موجودی آن کالا را به پول نقد تبدیل کنید.

استفاده از فناوری در محیط فروشگاهی

داشتن تجربه ای خاص و همه جانبه شما را متمایز می کند و مشتریان را مدت بیشتری در فروشگاه نگه می دارد. از ترکیبی از موسیقی، تکنولوژی و طراحی استفاده کنید. طراحی فروشگاه صرفا چیدن محصولات در قفسه ها نیست. فضایی جالب و شاد ایجاد کنید. رنگ ها، نورپردازی و تکنیک های نمایش محصولات همگی مهم اند. می توانید از مشتریان نظرسنجی کنید. بررسی بازخورد مشتریان می تواند در بهبود محیط فروشگاه شما مؤثر باشد.

ایجاد فضایی برای استراحت مشتریان

بعضی از کسب وکارها برای استراحت کردن و بیشترماندن مشتریان در فروشگاه کارهای مختلفی انجام می دهند، از ارائه تنقلات و بازی آرکید گرفته تا صندلی ماساژ و دیوار صخره نوردی. (بازی آرکید نوعی دستگاه سرگرمی سکه ای، کارتی یا اسکناسی است که در اماکن عمومی کار گذاشته می شود.)

تبدیل کردن خرید از فروشگاه به تجربه ای حسی

ایجاد فضایی چندحسی تجربه حضور مشتری در فروشگاه را بهبود می دهد و منجر به افزایش فروش می شود. تحقیقی رفتاری حاکی از این بوده است که پس از استفاده از بازاریابی حسی (sensory marketing) فروش ۱۰درصد افزایش می یابد و خریداران با فعال شدن حواسشان تقریبا ۶ دقیقه بیشتر در فروشگاه می مانند. برای فعال کردن حواس پنج گانه خریداران باید به مواردی مانند نحوه استقبال از مشتری، پخش موسیقی ای که روحیه مثبتی ایجاد می کند، استفاده از رایحه ای خاص که مشتری هدف را جذب می کند، استفاده از مشوق هایی مانند ارائه نمونه محصولات، تخفیف ها و برنامه های پاداش برای بازگشت مشتریان جدید توجه کنید. امروز خلق تجربه خوب از بهترین راههای جذب مشتری در مغازه است.

ارائه خدمات عالی به مشتریان و تجربیات شخصی شده

تجربه مشتری می تواند سبب موفقیت یا شکست کسب وکارتان شود. طبق آمار، ۹۳درصد مشتریان از برندهایی که خدمات مشتریان عالی ارائه می دهند دوباره خرید می کنند. مشتریان شما باید احساس کنند که ارزشمندند و قدرشان را می دانید. وقتی تجربه خرید را شخصی می کنید، مشتریان می فهمند که نیازها و ترجیحات آن ها را درک می کنید. آموزش فروشندگی در مغازه هم مهم است. کارکنان خود را طوری آموزش دهید که مهربان و مؤدب باشند و دانش و اطلاعات کافی داشته باشند. با توجه به ترجیحات مشتری و الگوهای خرید او هم می توانید خدمات شخصی تری ارائه دهید. مثلا اگر یکی از مشتری ها مرتبا محصولات ارگانیک می خرد، وقتی به فروشگاه می آید می توانید محصولات ارگانیک جدید خود را به او پیشنهاد دهید.

اینستاگرامی کردن فروشگاه

مشتریان مکان هایی را دوست دارند که می توانند در آن ها خرید کنند، لذت ببرند و عکس بگیرند. اینستاگرام با یک میلیارد کاربر فعال ماهانه در حال تغییر صنعت خرده فروشی است. خرده فروشان فروشگاه های خود را به استودیوی تولید محتوایی تبدیل می کنند که در آن مراجعه کنندگان می توانند برای شبکه های اجتماعی، بلاگ و وب سایت خود محتوا تولید کنند. فروشندگان می توانند از محتوای آماده تولیدشده کاربران برای کانال های خود هم استفاده کنند.

کتاب های آموزش فروش را بخوانید و دانش خود را ارتقا بدهید!

کتاب های آموزش فروش یکی از بهترین منابع برای ارتقای دانش و مهارت های فروش است. این کتاب ها معمولا توسط افرادی نوشته شده اند که تجربه ی زیادی در زمینه فروش دارند و می توانند به شما راهنمایی کنند که چگونه موفق در فروش شوید. در کتاب های آموزش فروش شما می توانید مطالب متنوعی را پیدا کنید از جمله روش های ارتقا دادن مهارت های ارتباطی، نحوه مذاکره با مشتریان، استفاده از تکنیک های مدیریت زمان و اهمیت ایجاد روابط مثبت با مشتریان.

اگر شما نیز می خواهید دانش و مهارت های خود را در زمینه فروش ارتقا دهید، پیشنهاد ما این است که کتاب های آموزش فروش را مطالعه کنید. این کتاب ها به شما کمک خواهند کرد تا بهترین روش ها و تکنیک های فروش را فرا بگیرید و به اهداف خود در حوزه فروش نزدیک تر شوید. بنابراین، اگر می خواهید مهارت های فروش خود را بهبود بخشید، حتما کتاب های آموزش فروش را مطالعه کنید و از تجربیات و نکات ارزشمندی که در آن ها آمده است بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست اصلی