اگر به کامل ترین مقاله آموزش بازاریابی شبکه ای نیاز دارید با ما همراه شوید و از نکات و ترفندهای فروش با بازاریابی شبکه ای به بهترین شکل استفاده کنید! در این مطلب به تعریف بازاریابی شبکه ای می پردازیم و آموزش نتورک مارکتینگ را با ترفند و نکاتی که باید بدانید در اختیارتان قرار خواهیم داد.
آموزش بازاریابی شبکه ای به زبان ساده
اگر قصد فعالیت در حوزه کار نتورک و پیوستن به یک شرکت بازاریابی شبکه ای را دارید، مهم است که بدانید چگونه از منافع خود محافظت کنید و فرصت های مناسب را تشخیص دهید. اگر به دنبال شغلی با برنامه ای منعطف هستید، این حوزه می تواند فرصت خوبی باشد. بازاریابی شبکه ایساختار فروشی است که در آن افراد مستقلی محصولات را از شرکت مادر می خرند و می فروشند. اگرچه این حیطه به دلیل بالا بودن میزان فروش بین فروشندگان با طرح های هرمی مقایسه می شود، هنوز بسیاری از سازمان های معتبر درگیر آن هستند.
بازاریابی شبکه ای چیست؟ آموزش بازاریابی شبکه ای
بازاریابی شبکه ای یا Network Marketing را امکان دارد با واژه هایی مثل بازاریابی چند سطحی یا MLM و بازاریابی مستقیم یا Direct Marketing هم معرفی شود. در بازاریابی شبکه ای چند لایه از افراد به انجام امر بازاریابی محصولاتی مشخص مشغول هستند. در این روش بازاریابی بعضی افراد علاوه بر مسئولیت بازاریابی باید وظیفه آموزش افراد تازه وارد را هم به عهده بگیرند.
در بازاریابی شبکه ای خریدار کالا عملا وجود ندارد و همه خریداران کالا برای منتفع شدن، باید به امر بازاریابی بپردازند. اگر یک تجارت سالم باشد، بازاریاب ها نباید به دنبال ایجاد رقیب برای خود باشند و باید بتوانند کالای با ارزش خود را به راحتی در بازار فروخته و ثروتمند شوند. این امر در عمل هم صادق است یعنی شما در بازاریابی شبکه ای کالایی که ارزش آن واقعی باشد را مشاهده نمی کنید.
کالای بی ارزش را هم نمی توان برای همیشه به همگان فروخت. کالای با ارزش و مشتری پسند هم به این همه بازاریاب نیاز ندارد و تولیدکنندگان آن به راحتی می تواند با چند شعبه فروش در سطح شهر کالای خود را به فروش برسانند. آموزش بازاریابی شبکه ای
نتورک مارکتنیگ ادعا می کند که همه شرکت ها و مشاغل در انتها به بازاریابی شبکه ای روی می آورند و برای این ادعا مثال هایی مثل این ها می آورند : اگر یک شرکت با سابقه از شما بخواهد با معرفی دوستان خود از تخفیف بهره ببرید. در واقع دارد نوعی بازاریابی شبکه ای انجام می دهد. و یا اینکه پزشکان و وکلا و مثل آن ها اگر مشتریانشان آن ها را به دوستان خود معرفی نکنند نابود می شوند. بنابراین آن ها از بازاریابی شبکه ای استفاده می کنند. آموزش بازاریابی شبکه ای
این مثال ها همگی غلط است. این روش های تبلیغاتی روش های تبلیغاتی دهان به دهان و درخواست فروشنده و پزشک و وکیل از مشتریان برای معرفی آن ها به دوستانشان در واقع Call to action یا همان CTA برای بازاریابی دهان به دهان است که بر خلاف بازاریابی شبکه ای بسیار موفق و سالم عمل می کند و نمونه های موفق آن را در سرتاسر دنیا با صدها سال سابقه فعالیت مستمر مشاهده می کنیم.
انواع بازاریابی شبکه ای
در بخش های قبل به این پرداختیم که بازاریابی شبکه ای چیست و چه جایگاهی دارد، در این بخش به انواع آن می پردازیم. به طور کلی می توان نتورک مارکتینگ Network Marketing را به سه دسته زیر تقسیم کرد: آموزش بازاریابی شبکه ای
- بازاریابی چند سطحی
- بازاریابی مستقیم یا تک سطحی
- بازاریابی دو سطحی آموزش بازاریابی شبکه ای
بازاریابی مستقیم یا تک سطحی
در این نوع بازاریابی شبکه ای شما به برنامه همکاری در فروش یک شرکت می پیوندید تا محصولات و سرویس های آن را در یک شبکه تک سطحی بفروشید. در این نوع بازاریابی شما نیازی به معرفی و ثبت نام افراد دیگر یا همان عضوگیری ندارید و فروش مستقیم تنها منبع درآمد شما محسوب می شود. برند Avon که از شرکت های مشهور تولیدکننده محصولات زیبایی است از بازاریابی مستقیم استفاده می کند.
بازاریابی دو سطحی
بازاریابی دو سطحی یکی از انواع بازاریابی شبکه ای است که بر خلاف بازاریابی تک سطحی، به عضوگیری نیاز دارد اما پاداش شما کاملاً به آن بستگی ندارد. شما هم از طریق فروش مستقیم (یا ترافیکی که برای یک سایت ایجاد می کنید) پاداش دریافت می کنید و هم از طریق فروش مستقیمی که از طرف عضو معرفی شده توسط شما انجام می شود. یعنی شما از فروش زیرمجموعه خود هم پورسانت دریافت می کنید. آموزش بازاریابی شبکه ای
بازاریابی چند سطحی (MLM)
شرکت های بازاریابی شبکه ای در ایران مثل پنبه ریز یا بادران، از این شیوه بازاریابی استفاده می کنند. شرکت های دیگری هم در دنیا از جمله شرکت های محصولات سلامتی، زیبایی و … از بازاریابی چندمرحله ای استفاده می کنند. آموزش بازاریابی شبکه ای
بعضی از سازمان های فروش مستقیم از بازاریابی چند سطحی استفاده می کنند تا پخش کننده ها و اعضای کنونی را تشویق کنند که در ازای دریافت پورسانت از فروش، پخش کننده های جدیدی را جذب کنند. پخش کننده ها همچنین از فروش مستقیم محصولات به مشتریان هم پاداشی دریافت می کنند.
مزایای بازاریابی شبکه ای چیست؟
حالا که می دانید نتورک مارکتینگ چیست و چه مفهومی دارد، اگر قصد دارید فعالیت در حوزه فروش شبکه ای بازاریابی را شروع کنید، احتمالا هنگام کار با شرکت های معتبر مزایایی خواهید داشت.
مهمانی های فروش سرگرم کننده هستند آموزش بازاریابی شبکه ای
یکی از متداول ترین روش های بازاریابی شبکه ای برگزاری مهمانی هایی است که در آن محصولاتتان را جهت فروش به دوستان و اعضای خانواده به نمایش می گذارید؛ اگرچه این موضوع همیشه صادق نیست. این مهمانی ها راهی سرگرم کننده برای به نمایش گذاشتن محصولاتتان، در عین گذراندن وقت با دیگران است و می توانند بسیار لذ ت بخش و در عین حال سودآور باشند.
روی محصولی کار می کنید که به آن اعتقاد دارید
از آن جا که انواع مختلفی از شرکت های نتورک مارکتینگ وجود دارند، باید فقط با شرکت هایی همکاری کنید که در زمینه محصولات مورد علاقه تان فعالیت می کنند. وقتی به اقلامی که می فروشید اهمیت می دهید، انجام کار آسان خواهد بود. آموزش بازاریابی شبکه ای
در شغل نتورک خودتان قوانین کارتان را وضع می کنید
اگرچه امکان دارد یک شرکت بازاریابی شبکه ای قوانینی درمورد نحوه فروش یا بازاریابی محصولات داشته باشد، اما شما هم آزادی زیادی درمورد نحوه فروش آن ها دارید (مشارکت شرکت تا حد زیادی پس از خرید شما پایان می یابد)؛ به این معنا که شما انعطاف پذیری لازم را دارید تا هر اندازه که بخواهید برای کسب و کارتان کار کنید؛ هم چنین، می توانید رویکرد فروش محصولاتتان را انتخاب کنید، از برگزاری مهمانی گرفته تا فروش آنلاین از طریق تبلیغات و تهیه لیست پستی. آموزش بازاریابی شبکه ای
ترفندهای بازاریابی شبکه ای
مخاطب هدف خود را شناسایی کنید
هنگامی که ایده خوبی برای تجارت دارید، ابتدا باید مخاطبان و کاربران آن ایده را مشخص کنید. مخاطب پایه و اساس هر کسب وکاری است و هدف متمرکز کردن همه فعالیت ها حول مخاطبان می باشد. بنابراین نیاز دارید تا با تحقیق و آنالیز مخاطب را به خوبی بشناسید ونیازهای او را بدانید. آموزش بازاریابی شبکه ای
لازم به توضیح بیشتر نیست که این مرحله تا چه اندازه می تواند در موفقیت کار شما موثر باشد. چند راهکار زیر به شناسایی بهتر مشتریان هدف کمک می کند:
- تحقیق در مورد مقامات پیشرو در بازار یا کسانی که در این صنعت جایگاه خاصی دارند
- شناسایی نویسندگان و نشریات برتر، وب سایت یا برندهای تاثیرگذار و مرور مطالب آنها
- بررسی نظرات و سوالات مخاطبان از آنها آموزش بازاریابی شبکه ای
- مشکلات و چالش های این مجموعه ها و همچنین مخاطبان آن ها
- محتواها و محصولاتی که بیشتر مورد توجه مخاطب قرار می گیرند.
آموزش بدهید آموزش بازاریابی شبکه ای
شما باید دانش و اطلاعاتتان را درباره محصولات و خدمات خود افزایش دهید و آن را به روز نگه دارید و سپس این اطلاعات را در محتواهای مختلف به مخاطب ارائه دهید. ابتدا به مخاطب اجازه می دهید تا بیاموزد و در نهایت او را به مشتری تبدیل می کنید. در واقع در بازاریابی MLM، راLAERN به EARN تبدیل می کنید! به یاد داشته باشید که در فرآیند آموزش، روی نکات بارزی که به رفع نیازهای مخاطب کمک می کند، تمرکز کنید. در بازاریابی شبکه ای پیشنهاد خرید محصول یا خدمات، به شکل مستقیم به مخاطب داده نمی شود؛ بلکه شما مخاطب را آموزش می دهید!
معتبر باشید
بر کسی پوشیده نیست که اعتبار و اصالت در جلب اعتماد مردم حرف اول را می زند. مردم برای خرید از برندهای معتبر درنگ نمی کنند. برندهایی مثل نایک، اپل و آدیداس را به یاد بیاورید. هر چه شما معتبرتر باشید، مشتریان بیشتری تمایل دارند به سمت برند شما بروند. آنها به شما اعتماد می کنند و اطمبنان دارند که محصول(ها) و یا خدماتی با کیفیت ارائه می دهید. بنابراین اصالت را سرلوحه کار خود قرار دهید. آموزش بازاریابی شبکه ای
قابل اعتماد باشید
یکی از بهترین راه ها برای جلب اعتماد مشتریان ملاقات های حضوری است. همچنین می توانید از بستر های آنلاین برای ارتباط استفاده کنید. برای موفقیت در جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای باید اعتماد مخاطبان را به دست آورید. مشتریان ترجیح می دهند از برند یا کسی خرید کنند که به او اطمینان دارند. بنابراین مهم است که بتوانید اعتماد مخاطب را جلب کنید.
به این ترتیب هم مخاطبان فعلی خود را حفظ و آنان را به خرید مجدد تشویق می کنید و هم مخاطب جدید به دست می آورید. این جلسات باعث آشنایی هر چه بیشتر مخاطب با شما و محصولاتتان می شود. در نتیجه خدمات برای آنها از جذابیت بیشتری برخوردار خواهند بود. وفاداری و اعتماد ایجاد شده، احتمال خرید افزایش می دهد. آموزش بازاریابی شبکه ای
یک کانال ارتباطی را انتخاب کنید
شما باید در پلتفرم هایی که مخاطبان هدف شما در آن فعال هستند حضور داشته باشید و آنها را فعالانه درگیر محتوای خود کنید. مهم است که با کمک کانال های ارتباطی مختلف ارتباط مستحکمی با مشتریان برقرار کنید. بنابراین با توجه به نوع مخاطبان خود و مطالبی که قصد انتشار آن را دارید، کانال مناسبی انتخاب کنید. آموزش بازاریابی شبکه ای
اینستاگرام برای داستان سرایی ابزار خوبی از جمله امکان انتشار ویدیو، عکس و .. را در قالب پست و استوری ها در اختیارتان می گذارد. یا می توانید در تلگرام با ایجاد کانال یا گروه ارتباط نزدیکی با مخاطب داشته باشید. اما توییتر با توجه به محدودیت در تعداد کاراکتر و نوع محتوا، گزینه خوبی برای مطالب طولانی و داستان سرایی نیست. در کنار شبکه های اجتماعی استفاده از وبلاگ با کلمات کلیدی پر مخاطب، قطعا گزینه خوبی برای انتشار اطلاعات خواهد بود. آموزش بازاریابی شبکه ای
رویکرد و بینش خود را به اشتراک بگذارید
برای جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای، اشتراک گذاری بینش شما مهم است. بنابراین رویکرد و نگاه خود را نسبت به آینده بازار و همچنین محصولات، با مخاطبان به اشتراک بگذارید. این به مخاطبان می گوید که چقدر در مورد یک موضوع اطلاعات دارید و در پشت محصول یا خدمات شما، علاوه بر مصرف کنندگان فعلی، اهداف و رویکردهای دیگری هم وجود دارند. آموزش بازاریابی شبکه ای
ارتباط موثر برقرار کنید آموزش بازاریابی شبکه ای
برای جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای برقراری ارتباط مستمر و منظم بسیار اهمیت دارد. شما باید همواره در دسترس مشتریان باشید تا اگر سوال یا نظری دارند بتوانید به درستی پاسخ دهید. رسانه های اجتماعی نقش مهمی در افزایش دامنه بازاریابی جذب دارند و جذب مشتری را تسهیل کرده است. در برقراری ارتباط به یاد داشته باشید که افراد نیازها و چالش های متفاوتی دارند.
نکات مهم در زمان بازاریابی شبکه ای
هیچ بهانه ای پذیرفته نیست آموزش بازاریابی شبکه ای
اگر روشی برای شما فایده ندارد، باید آماده تغییر باشید: تغییر خودتان و رفتارتان و تغییر روش هایتان. باید بدانید که بنابر اصل اول (دشوار بودن این حرفه) امکان ایجاد یاس و بی انگیزگی در اثر عدم موفقیت بیشتر است و همین امر باعث می شود بسیاری از افراد انگیزه خود برای ادامه کار را از دست داده و با جملاتی مثل «این کار مناسب من نیست» و یا «من این کار را بلد نیستم» دست از تلاش بردارند و با این حرفه خداحافظی کنند. در مواجهه با چنین مشکلی باید به خاطر داشته باشید که نباید با این بهانه ها میدان را خالی کنید. سختی راه را بپذیرید سپس قدمی استوار در راه بگذارید. .
هیچ راه میانبری وجود ندارد
مثل هر تلاش دیگری باید اماده باشید که سخت بکوشید و هوشمندانه کار کنید. این تفکر غلط در بین بسیاری از افراد رایج است که بازاریابی شبکه ای نیازمند فعالیت نبوده و کار ساده ای است. حقیقت اینجاست که پیشرفت در این حرفه همثل هر حرفه دیگر نیازمند پشتکار و تلاش بی وقفه است. آموزش بازاریابی شبکه ای
هیچ مدال افتخاری را برای سعی کردن اهدا نمی کنند
تلاشی که منجر به نتیجه مطلوب نشود امکان دارد در مسیر درستی انجام نشده باشد. بنابراین باید نحوه تلاش را تغییر داده و یا میزان آن را افزایش داد. بازاریابی شبکه ای به نتایج پاداش می دهد. اگر آماده باشید، خواهید دید پاداشی که می گیرید، ارزشش را دارد. تلاش ما باید در راه درست انجام شده و نمی تواند فقط شامل تلاش باشد.
بازاریابی و تبلیغات را چگونه یاد بگیریم؟ آموزش بازاریابی شبکه ای
در اموزش بازاریابی و تبلیغات ما همیشه بر این نکته تاکید دارید که اگر بازاریابی یک چرخ باشد، تبلیغات یکی از پره های آن است. بازاریابی همه مراحل تولید محصول، مطالعه بازار هدف، توزیع محصول، استراتژی فروش، روابط اجتماعی و پشتیبانی مشتریان را شامل می شود.
مارکتینگ در همه مراحل سفر مشتری اهمیت دارد. بازاریابی می تواند با کمک پلتفرم های گسترده، کانال های شبکه های اجتماعی و فعالیت تیمی، مخاطبان و روش ارتباط با آن ها را شناسایی کرده، صدایشان را شنیده و در گذر زمان اعتماد مشتری و وفاداری مشتری را جلب کند. آموزش بازاریابی شبکه ای
برای آموزش بازاریابی و تبلیغات ما کتاب های بسیار مفید و موثری موجود کرده ایم که مطالعه آن ها بی شک می تواند شما را تبدیل به یک بازاریاب حرفه ای کند و راهنمای تبلیغات برای کسب و کارتان باشد، کافی است برای خرید کتاب های آموزش بازاریابی به بخش فروشگاهی سایت ما مراجعه کنید.