راه های افزایش خلاقیت در کسب و کار

راه های افزایش خلاقیت در کسب و کار

خلاقیت (Creativity) یک مهارت مهم هم در محیط کار و هم خارج از آن می باشد. تفکر خلاق (Creative Thinking) می تواند به شما در ابداع راه حل هایی نوآورانه برای مشکلات و کسب نقطه نظرهایی جدید زمان انجام وظایف کمک کند. شما می توانید این ویژگی را با یادگیری و به کارگیری ترفندها و تکنیک های افزایش خلاقیت بهبود ببخشید.

راه های افزایش خلاقیت در کسب و کار

راه های افزایش خلاقیت روش هایی می باشند که تفکر خلاق و مهارت های مرتبط با آن مانند ایده پردازی (Idea Generation)، پذیرای ایده های جدید بودن (Open-mindedness) و داشتن توانایی حل مسئله (Problem-solving) را ارتقا می بخشند.

شما می توانید در محل کار از راه های افزایش خلاقیت هم در فعالیت های انفرادی و هم در کارهای گروهی کمک بگیرید. برای مثال، تیمی که محصول، خدمت یا طرح نوآورانه جدیدی را توسعه می دهد، امکان دارد از راه های افزایش خلاقیت برای تولید و پیگیری ایده های نوآورانه استفاده کند. یا فردی که با چالشی در محل کار روبرو می شود امکان دارد از راه های افزایش خلاقیت برای از نو تعریف کردن مسئله و ابداع راه حل هایی خلاقانه برای رفع آن کمک بگیرد.


15 راه برای افزایش و تقویت خلاقیت

در ادامه راه های افزایش خلاقیت را ذکر می کنیم. خلاقیت درمورد یافتن راه هایی جدید برای حل مشکلات و از پس آن مشکلات برآمدن می باشد. این یک مهارتِ محدود به هنرمندان، موسیقی دانان یا نویسندگان نیست. بلکه مهارتی مفید برای تمام اقشار جامعه می باشد. اگر می خواهید خلاقیت خود را تقویت کنید این راه های افزایش خلاقیت قادر هستند کمک کنند.

1- برای افزایش خلاقیت یک متخصص شوید

یکی از بهترین راه های افزایش خلاقیت این است که در آن زمینه متخصص شوید. با داشتن درکی زیاد از موضوع، بهتر می توانید به یک راه حل جدید یا نوآورانه برای مشکلات فکر کنید.

2- خودتان را متعهد به خلاقیت کنید

یکی از راه های افزایش خلاقیت این است که به طور کامل خود را وقف ارتقای توانایی های خلاقانه خود کنید. تلاش خود را به تعویق نیندازید. اهداف خود را مشخص کنید، از دیگران کمک بگیرید و هر روز زمانی را به ارتقا مهارت های خود اختصاص دهید.

3- برای افزایش خلاقیت باید ریسک کنید

ریسک کردن یکی دیگر از راه های افزایش خلاقیت می باشد. وقتی نوبت به ساختن مهارت های خلاقانه تان می رسد، برای ارتقای توانایی های خود باید مایل به ریسک پذیری باشید. اگرچه تلاش های شما همیشه منجر به موفقیت نخواهند شد، اما باید همینطور استعدادهای خلاقانه خود را تقویت کنید و مهارت هایی بسازید که در آینده به شما کمک بزرگی خواهند کرد.

4- باید به کنجکاوی خود پاداش دهید

یکی از روش های افزایش خلاقیت خود این است که به کنجکاوی تان پاداش دهید. یکی از موانعی که همیشه سر راه افزایش و تقویت خلاقیت قرار دارد این احساس است که کنجکاوی یک کار افراطگرایانه می باشد. وقتی درمورد چیزی کنجکاو هستید به جای سرزنش کردن، به خودتان پاداش دهید. از کاوش درباره موضوعات جدید نهراسید.

در کنار پاداش دادن به خودتان که امری مهم است، توسعه انگیزه درونی هم در راستای افزایش خلاقیت اهمیت دارد. گاهی اوقات پاداش واقعی خلاقیت، خود فرایند است، نه محصول آن.

5- برای افزایش خلاقیت باید بر نگرش منفی غلبه کنید

غلبه بر نگرش و دیدگاه منفی، یکی از روش های افزایش خلاقیت می باشد. بر حذف افکار منفی یا خودانتقادی (Self-criticism) تمرکز کنید، زیرا امکان دارد توانایی شما برای توسعه مهارت های خلاقانه قوی را مختل کند.

6- اعتمادبه نفس خود را بسازید

افزایش اعتماد به نفس یکی دیگر از روش های افزایش خلاقیت می باشد. تزلزل توانایی های شما می تواند مانع از خلاقیت شود. برای همین است که ساخت اعتمادبه نفس اهمیت دارد. پیشرفت های به دست آمده را یادداشت، تلاش های خود را تحسین کنید و همیشه به دنبال راه هایی برای پاداش دادن به خلاقیت خود باشید تا به این صورت به افزایش خلاقیت خود کمک کنید.

7- تفکر استعاره ای یکی از تکنیک های افزایش خلاقیت

استعاره، دو یا چند چیز را با هم مقایسه کرده و می تواند حقیقی (Literal) یا مفهومی (Conceptual) باشد. مثلاً، یک نقشه امکان دارد به عنوان استعاره ای از یک مکان به حساب آید چون آن مکان را نشان می دهد. افراد قادر هستند از استعاره ها برای ایجاد ارتباط بین مفاهیم و تولید ایده بر اساس آن ها بهره مند شوند یا استعاره ها را به کار ببرند تا مفاهیم انتزاعی ملموس شوند.

به عنوان مثال، گروهی امکان دارد با تفکر استعاره ای کسب وکار خود را با یک گل مقایسه کند. از آن جا که این کسب وکار برای رشد کردن به زمان، توجه و نگهداری سنجیده نیاز دارد، به گیاه شباهت دارد. گروه با انجام این مقایسه ها می تواند به فعالیت هایی فکر کند که برای کمک به پیشرفت کسب وکار قابل انجامند.

8- برای خلاقیت وقت بگذارید

اگر برای استعدادهای خلاقانه خود وقت نگذارید، نمی توانید آن ها را ارتقا دهید. یکی از روش های افزایش خلاقیت این است که هر هفته زمانی را برای تمرکز بر روی بعضی از پروژه های خلاقانه اختصاص دهید.

9- راه حل های متعدد را جست وجو کنید

پیدا کردن چند راه حل مؤثر برای هر مشکلی می تواند به افزایش خلاقیت کمک کند. دفعه بعد که به مشکلی برخوردید، سعی کنید به دنبال راه حل های مختلف باشید. به جای ادامه دادن با اولین ایده ای که دارید، زمانی را اختصاص دهید تا به دیگر راه های ممکن برای غلبه بر مشکلات فکر کنید. این فعالیت ساده، روشی عالی برای ساخت مهارت های حل مسئله و یکی از روش های افزایش خلاقیت می باشد.

10- با ترس از شکست مبارزه کنید

مقابله با ترس از شکست یکی دیگر از روش های افزایش خلاقیت می باشد. ترس از این که امکان دارد مرتکب اشتباهی شوید یا در تلاش های خود شکست بخورید می تواند پیشرفت شما را فلج کند. هرگاه متوجه شدید چنین احساسی دارید، به خود یادآوری کنید که اشتباهات صرفاً بخشی از فرایند می باشند. گاه گاه و در مسیر خلاقیت خود دچار لغزش هایی می شوید، اما در نهایت به اهداف تان می رسید.

11- برای افزایش خلاقیت باید خود را به چالش بکشید و فرصت ها را بسازید

به چالش کشیدن خود و ایجاد فرصت، یکی از روش های مؤثر برای افزایش خلاقیت می باشد. پس از توسعه بعضی مهارت های خلاقانه، مهم است که به صورت مداوم خود را به چالش بکشید تا توانایی های خود را بیش از این توسعه دهید. به دنبال رویکردهایی دشوارتر باشید، چیزهای جدید را امتحان کنید و گاهی، راه حل های معمول خود در گذشته را کنار بگذارید.

شما علاوه بر به چالش کشیدن خود، باید فرصت های خودتان را برای خلاقیت هم ایجاد کنید. مثلاً به یک پروژه جدید مشغول شوید یا ابزارهایی تازه برای استفاده در پروژه های فعلی تان پیدا کنید.

12- روزنوشت خلاقیت داشته باشید

استفاده از روزنوشت خلاقیت را شروع کنید تا روند خلاقیت خود و ایده هایی را که تولید می کنید، دنبال کنید. استفاده از روزنوشت، یکی از روش های افزایش خلاقیت است و روشی عالی برای جست وجوی راه حل های ممکن دیگر و به خاطر آوردن آن چیزی است که انجام داده اید. از این روزنوشت می توان برای ذخیره ایده هایی استفاده کرد که قادر هستند در آینده منبع الهام باشند.

13- از فلوچارت ها (Flow Charts) کمک بگیرید

پس از آغاز توسعه یک پروژه جدید، فلوچارتی برای پیگیری پروژه از ابتدا تا انتها ایجاد کنید. به دنبال مسیرها یا توالی رویدادهای مختلفی باشید که امکان دارد رخ دهند. فلوچارت می تواند به شما در پیش بینی محصول نهایی، حذف مشکلات احتمالی و فراهم آوردن راه حل هایی منحصربه فرد، همینطور افزایش خلاقیت شما کمک کند.

14- سناریوهای جایگزین را در نظر بگیرید

یکی از روش های افزایش خلاقیت این است که سناریوهای جایگزین را در نظر بگیرید. برای افزایش خلاقیت خود می توانید زمان برخوردن به یک مشکل، از سؤالات «چه می شود اگر…» برای درنظرگرفتن هر سناریوی امکان داردفاده کنید. اگر رویکرد خاصی را در پیش بگیرید، نتیجه چه خواهد بود؟ اگر پیشاپیش به این جایگزین ها فکر کنید، بهتر می توانید راه حل های خلاقانه ای برای مشکلات تهیه کنید و به افزایش خلاقیت خود کمک کنید.

15- مطالعه کتاب های خلاقیت و نوآوری

مطالعه کتاب های خلاقیت و نوآوری می‌تواند برای هر فردی که به دنبال رشد و پیشرفت شخصی و حرفه‌ای خود است، مفید واقع شود. این کتب حاوی ایده‌ها، راهکارها و روش‌هایی برای تقویت خلاقیت و افزایش نوآوری در زندگی و کار ما هستند. در ادامه به بررسی مزایای مطالعه این نوع کتب می‌پردازیم.

یکی از مزایای مطالعه کتاب‌های خلاقیت و نوآوری این است که می‌تواند به ما کمک کند تا بهترین نسخه خود را در زندگی حرفه‌ای و شخصی خود به ارمغان بیاوریم. این کتب به ما نشان می‌دهند که چگونه می‌توانیم ایده‌های خلاقانه‌ای داشته باشیم و آن‌ها را به عمل بیاوریم.

همچنین، مطالعه کتاب‌های خلاقیت و نوآوری می‌تواند باعث تقویت مهارت‌های تفکر خلاق، حل مسئله و تصمیم‌گیری در مواقع دشوار شود. این کتب به ما روش‌های مختلفی را برای ایجاد ارتباط با مغز خود و تقویت توانایی‌های خلاقمان آموزش می‌دهند.

علاوه بر این، مطالعه کتاب‌های خلاقیت و نوآوری می‌تواند به ما کمک کند تا در مواجهه با چالش‌ها و موقعیت‌های مختلف، بهترین راهکارها و راه‌حل‌ها را پیدا کنیم. این کتب به ما نشان می‌دهند که چگونه می‌توانیم از نوآوری و خلاقیت خود برای حل مسائل و بهبود وضعیت‌ها استفاده کنیم. بنابراین، مطالعه کتاب‌های خلاقیت و نوآوری از انتشارات معتبر می‌تواند به ما کمک کند تا مهارت‌های خلاقیت و نوآوری خود را تقویت کرده و بهبود یابیم و بهترین نتیجه‌ها را در زندگی و کار خود به دست آوریم.

برای مشاهده کتاب های آموزش خلاقیت و نوآوری به بخش فروشگاهی سایت مراجعه کنید، کتاب موردنظرتان را انتخاب کرده و مراحل خرید را طی کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست اصلی