صفر تا صد برند سازی

صفر تا صد برند سازی

در این مطلب به صفر تا صد برند سازی می پردازیم، برندسازی یا به اصطلاح “برندینگ” یعنی توسعه و تثبیت یک برند منحصربه فرد! اما برند به چه معناست؟ برند به مفهوم مرتبط با تجارت و بازاریابی اشاره دارد که به افراد کمک می کند تا شرکت، محصول یا فرد خاصی را «شناسایی» کنند.

یک برند، اگر به خوبی توسعه داده شود، ارزش فوق العاده ای برای شرکت یا فرد فراهم کرده و برای آن ها برتری در رقابت با دیگران در همان صنعت را به ارمغان می آورد. برندها نامشهود می باشند؛ نمی توانید آن ها را لمس کنید یا ببینید، برندها توسعه داده می شوند تا به شکل گیری ادراک افراد از شرکت ها و محصولات آن ها کمک کنند.

مردم بیشتر لوگوها، شعارها، یا سایر علائم قابل تشخیص متعلق به شرکت ها را با برند اشتباه می گیرند. درحالی که این اصطلاحات، ابزارهای اولیۀ بازاریابی می باشند که شرکت ها برای تبلیغ محصولات و خدمات خود از آن ها استفاده می کنند. در واقع این ها بخش کوچکی از مفهوم کلی برند را تشکیل می دهند.

بسیاری از شرکت ها بیشتر با نام تجاری یا همان نام برند خود مورد اشاره قرار می گیرند. ازاین رو یک شرکت، از برند خود جدایی ناپذیر می باشد. برندسازی در کنار بازاریابی موفقیت آمیز، می تواند به حفظ نام تجاری یک شرکت در ذهن مردم کمک کند. برند یکی از باارزش ترین و مهم ترین دارایی های یک شرکت محسوب می شود. 

در این باره بیشتر بخوانید: برندینگ به زبان ساده

برندینگ به زبان ساده

صفر تا صد برند سازی – هرچیزی که درباره برندینگ و برندسازی باید بدانید

منظور از برندسازی، این است که هر جزء از برند خود را به هر قسمت از کسب و کار خود گسترش دهید. اما این تمام فرایند توسعۀ برند نیست. بدون داشتن ثبات و سازگاری، نمی توانید یک مارک تجاری بسازید. هریک از مردم دنیا برندهای شخصی خود را دارند. هرکدام از ما یک نام، چهره، استایل و شیوۀ برقراری ارتباط داریم و با این ویژگی ها برداشت های مختلفی را از افراد مختلف دریافت می کنیم. پس مشاغل هم دارای نام، محصول، آرم (لوگو)، رنگ، فونت، لحن و اعتبار خاصی می باشند که بر درک آن ها تأثیر می گذارند.

یک برند یا نام تجاری، فقط یک نام و نشان قابل شناسایی نیست که شما را در یک بازار شلوغ متمایز کند. برند شما، نحوۀ درک مردم از کسب وکار شماست. این مفهوم در هر مکانی که مشتری با تجارت شما تعامل داشته باشد، خودش را نشان می دهد.

پس از شروع، توسعۀ نام تجاری در درست و منطبق بودن استراتژی برند شما با اهداف تجاری خلاصه می شود. سپس نوبت به توسعۀ تمام ابزاری است که شما برای برقراری ارتباط با مخاطب به آن ها نیاز دارید. ابزارهایی مانند لوگو، شعار، وب سایت و…

صفر تا صد برند سازی

روش های برندسازی برای کسب و کار

استراتژی کلی خود را در نظر بگیرید

از خود بپرسید چه نوع شرکتی را مدنظر دارید؟ در چه مسیری قرار است رشد کنید؟ چه شیوۀ بازاریابی ای را ترجیح می دهید؟ یک برند قوی و کاملاً متمایز، رشد شرکت شما را بسیار ساده تر می کند. اما در ابتدا باید با خود کنار بیایید.  اینجا باید هدف، چشم انداز، مأموریت، ارزش ها و پیام اصلی برند خود را به خوبی مشخص کنید تا راهنما و پشتیبان شما باشند.

اگر در مورد اینکه شرکت خود را به کجا می برید تصویر ذهنی مشخصی داشته باشید، دیگر ادامۀ مسیر پیچیدگی چندانی نخواهد داشت. زیرا هویت برند شما به شما کمک می کند تا به مقصد برسید. استراتژی کلی کسب وکار شما، پایه و اساس استراتژی برندسازی شماست؛ بنابراین بهترین جایگاه برای شروع برندینگ می باشد.

در این باره بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های برندینگ

صفر تا صد برند سازی

مشتریان هدف خود را شناسایی کنید

مشتریان هدف شما چه کسانی می باشند؟ اگر بگویید «همه»، اشتباه بزرگی مرتکب شده اید. بنگاه های اقتصادی با رشد و سود بالا، هریک گروهی را به عنوان مشتریان هدف خود تعریف کرده اند. هرچه گسترۀ تمرکز باریک تر و دقیق تر باشد، رشد سریع تر خواهد بود.  هرچقدر مخاطب متنوع تر باشد، تلاش بازاریابی شما رقیق تر خواهد بود. شرکت هایی که به طورجدی در مورد گروه مشتریان هدف خود تحقیق می کنند، بسیار سریع تر رشد می کنند و سود بیشتری هم دارند.

در ادامۀ کار هم تحقیق در مورد مشتریان هدف، به شما می گوید که چگونه آن ها نقاط قوت شرکت و برند فعلی شما را مشاهده می کنند. به همین ترتیب، خطرات بازاریابی نادرست را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. با افرادی که بخشی از بازار هدف شما می باشند صحبت کنید و از آن ها بپرسید در حیطۀ کاری شما از چه مارک هایی خریداری می کنند. به صفحات مربوط به صنعت خود در رسانه های اجتماعی نگاه کنید و ببینید مخاطبان شما در کدام بستر فعالیت بیشتری دارند. در این مرحله کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

برای این کار، می توانید دستۀ محصولات یا خدمات خود را گوگل کنید و رقبای مستقیم و غیرمستقیم موجود را تحلیل کنید. زیرمجموعه هایی را که مربوط به مشتریان شما می باشند بررسی کنید و نظرات و توصیه های محصول آن ها را به دقت بخوانید.

با مطالعه کتاب های آموزش برندسازی دانش خود را به روز نگه دارید!

کتاب های آموزش برندینگ، کتاب هایی هستند که به خوانندگان نحوه ساخت و مدیریت برندها را آموزش می دهند. این کتاب ها به مطالبی مانند استراتژی های برندینگ، شناخت مشتریان، طراحی لوگو و برند، ارتباطات بازاریابی، مدیریت نام تجاری و ساختار سازمانی برندها می پردازند. هدف اصلی این کتاب های آموزش برندسازی، به خوانندگان کمک کند تا برندهای قوی و قابل اعتماد بسازند که در ذهن مشتریان خود جایگاه ویژه ای داشته باشند و در نهایت موفقیت و رشد بیشتری را برای سازمان خود به ارمغان آورند.

موقعیت نام تجاری خود را توسعه دهید

شما اکنون آمادۀ تعیین موقعیت تجاری شرکت خود در بازار خدمات حرفه ای هستید. در این مرحله از برندسازی باید مشخص کنید شرکت شما چه تفاوتی با دیگران دارد و چرا مشتریان بالقوه در بین رقبا باید شما را انتخاب کنند. این مرحله به طور کامل باید در واقعیت پایه ریزی شود. زیرا شما مجبورید آنچه را در این مرحله به خودتان و مشتری قول داده اید، تحقق ببخشید. البته همیشه جای کمی خیال پردازی وجود دارد که شما را به تلاش بیشتری وادار کند.

نام تجاری شما، نمی تواند همۀ خدمات حرفه ای جهان را انجام دهد! این خیلی مهم است که تمرکز خود را در بازار پیدا کنید و به قول معروف ببینید چه ادعایی دارید. یکی از راه های برندسازی این است که برند خود را به عنوان یک انسان یا یک پدیدۀ دارای شخصیت تصور کنید. او چگونه خواهد بود؟ مشتری های شما قرار است جذب چه نوع شخصیتی شوند؟ این مرحله از برندینگ به شما کمک می کند صدای خود را در رسانه های اجتماعی و دیگر موارد بصری و نوشتاری را پیدا کنید.

شعار مخصوص خود را بنویسید

یک شعار جذاب، همیشه یک دارایی ارزشمند بوده می باشد. شعار تبلیغاتی شما یک عبارت توصیفی مختصر است که می توانید از آن به عنوان برچسب در بیوی شبکه های اجتماعی، عنوان وب سایت، کارت های بازرگانی سفارشی و هرجای دیگر کمک بگیرید. علی رغم توصیه هایی که دربارۀ ثبات شعار می شود هر چند وقت یک بار می توانید شعار خود را تغییر دهید. زیرا همواره زوایای جدیدی برای بازاریابی پیدا می کنید. شرکت معروف پپسی در چند دهۀ گذشته بیش از 30 شعار داشته می باشد.

استراتژی پیام رسانی خود را تدوین کنید

این مرحله، موقعیت تجاری شما را به پیام هایی برای مخاطبان هدف تبدیل می کند. مخاطبان هدف شما در این مرحله، علاوه بر مشتریان بالقوه، امکان دارد کارمندان احتمالی شما، منابع مالی تأثیرگذار یا فرصت های احتمالی شراکت باشند. در حالی که موقعیت اصلی برند شما باید برای همۀ مخاطبان یکسان باشد، امکان دارد هر مخاطب به جنبه های مختلف آن علاقه مند شود. پیام هایی که اینجا برای هر مخاطب تدوین می کنید، باید بر مهم ترین نکات مربوط به ذهنیت مخاطب تأکید کنند.

در این باره بیشتر بخوانید: چرا باید مدل کسب و کار داشته باشیم

صفر تا صد برند سازی

نام، لوگو و ظاهر برند خود را توسعه دهید

بدیهی است که برند شما به یک نام مناسب نیاز دارد. نام برند در کنار لوگو یا نشان تجاری، بخش مهمی از هویت کسب وکار شما را تشکیل می دهند و راه های اصلی برقراری ارتباط با مشتری می باشند. لازم نیست در ابتدا باعجله تصمیم بگیرید. شما باید در ابتدا کمی با نام و نشان تجاری خود زندگی کنید تا به تصمیم نهایی و واقعی خود برسید. اهمیت طراحی لوگو و موارد دیگر از کسی پوشیده نیست. صفر تا صد برند سازی

علاوه بر نام و نشان، به فونت، رنگ و دیگر ظواهر موردنظر برای پل ارتباطی بصری برند خود نیاز دارید. همیشه این موضوع را در نظر داشته باشید که این پارامترها، برای بازار شما می باشند. به این معنی که در کنار سلیقۀ شخصی شما، باید در مورد چگونگی ارتباط آن ها با چشم و دل مخاطب قضاوت شود.

استراتژی بازاریابی محتوای خود را مشخص کنید

بازاریابی محتوا به ویژه برای شرکت های خدمات حرفه ای در عصر اینترنت بسیار ضروری می باشد. بازاریابی محتوا، همۀ کارهایی را که بازاریابی سنتی انجام می داد انجام می دهد؛ اما با کارایی بیشتر. صفر تا صد برند سازی

در این مرحله از برندسازی، استفاده از محتوای آموزشی ارزشمند برای جذب، پرورش و حفظ مخاطب استفاده می شود. به یاد داشته باشید که قدرت نام تجاری شما تا حدود زیادی به شهرت و قابل مشاهده بودن آن در فضای دیجیتال بستگی دارد. جایی که محتوا حرف اول را می زند.

البته افزایش دیده شدن به تنهایی، بدون تقویت اعتبار شما، به ندرت موفقیت آمیز می باشد. برای همین تبلیغات سنتی یا حمایت های مالی صرف، در جهت برند آگاهی بیشتر نتایج ناامیدکننده ای به همراه دارند. اینجاست که استفاده از بازاریابی محتوا هم زمان باعث افزایش شهرت و اعتبار شما می شود. همینطور، روشی ایده آل برای ایجاد یک پل ارتباطی با مخاطبان هدف شماست. صفر تا صد برند سازی

وب سایت خود را توسعه دهید

امروزه بسیاری از بازاریابان و فعالان حوزۀ مارکتینگ معتقدند وب سایت شما، مهم ترین ابزار توسعۀ برند شماست. این مکان، جایی است که همۀ مخاطبان شما برای یادگیری کار شما، نحوه انجام آن و بازدید از نظرات مشتریان گردهم می آیند. مشتریان احتمالی به احتمال زیاد شرکت شما را فقط بر اساس وب سایت شما انتخاب نمی کنند. در کنار وب سایت، باید صفحات اجتماعی خود را هم توسعه دهید.

وب سایت در کنار صفحات اجتماعی، جایگاه محتوای ارزشمند شما خواهند بود. این محتواها، کانون تلاش های شما در جهت بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) می باشد. توجه به سئو و استفاده از ابزارهای سئو در این مرحله از برندسازی باعث می شود تا مشتریان احتمالی و کارکنان بالقوه شما را بیابند و در مورد شرکت شما اطلاعات کسب کنند. محتوای آنلاین برای هر استراتژی مدرن برندینگ مهم می باشد. صفر تا صد برند سازی

باقی ابزارهای بازاریابی خود را بسازید

برگه های فروش، بروشور، طراحی برندبوک و دیگر ابزارهایی که خدمات اصلی یا بازارهای کلیدی شما را توصیف می کنند، باید میان این ابزارها باشند. امروزه یکی از مهم ترین ابزارهای بازاریابی، ویدئوها می باشند. موضوعات رایج ویدئویی شامل مرور کلی محصولات، آموزش استفاده یا فیلم های تبلیغاتی کلاسیک می باشد. اگر این ابزارها به طور مناسب تهیه شوند، نه تنها عملکرد شما در برندسازی را بهبود می بخشند، بلکه سرعت توسعۀ برند را افزایش می دهند. صفر تا صد برند سازی

پیاده سازی، پیگیری و کنترل

یک استراتژی برندینگ اگر هرگز اجرا نشود، برای هیچ کس مفید نخواهد بود. چون فقط یک استراتژی روی کاغذ می باشد. یک استراتژی که به طور مستحکم توسعه یافته، باید با واقعیت همراه شود. نه اینکه بعد از مدتی فراموش شود و همه چیز درهم وبرهم اداره شود.

برای همین، پس از پیاده سازی اولیه، ردیابی و نظارت بسیار مهم می باشد. پیگیری و آنالیز نتایج، از شرایط اصلی در موفقیت برند شماست. باید همیشه کنترل کنید که آیا استراتژی طبق برنامه اجرا شد؟ اقدامات عینی مانند ترافیک جستجو و بازدیدکنندگان وب در چه شرایطی اند؟ چه تعداد مشتری جدید و فرصت خوب برای شراکت ایجاد شده است؟ فقط با ردیابی کل فرایند می توانید مطمئن شوید که نتیجۀ درستی می گیرید و در مسیری درست پیش می روید.

صفر تا صد برند سازی

منظور از روان شناسیِ برندینگ چیست؟

شاید در نگاه اول اینطور به نظر نرسد، اما همه چیز در اطراف ما با در نظر گرفتن روانشناسی طراحی و ساخته شده می باشد. مثلاً به احتمال زیاد چراغ های دفترتان نوری با رنگ سرد ساطع می کنند، زیرا ثابت شده است که رنگ سرد، باعث هوشیار تر شدن مردم می شود. اگر دیوارها و سایر اجزای داخلی دفتر شما رنگ آمیزی آبی دارند، این رنگ امکان دارد فقط یک انتخاب زیبایی شناسانه نباشد. رنگ آبی با تخیل و بلندپروازی پیوند خورده می باشد. صفر تا صد برند سازی

روانشناسی برند فقط یک اصطلاح جذاب در حوزۀ بازاریابی نیست، بلکه ریشه های عمیقی در علوم انسانی دارد. این علم به طور خاص، بر نحوۀ استفاده برندها از اصول روانشناختی برای ارتباط با مخاطبان هدف تمرکز دارد. این اصول عبارتند از:

  • روانشناسی رنگ
  • الگوشناسی
  • احساس تعلق
  • پنج شخصیت اصلی برند صفر تا صد برند سازی

ما تاکنون روانشناسی رنگ را به طور گسترده در وبلاگ خود پوشش داده ایم. بنابراین در این مقاله خیلی به آن نخواهیم پرداخت. فقط همین را بدانید که اصولاً رنگ های مختلف احساسات متفاوتی را در مخاطب ایجاد می کنند. بعضی از این احساسات تحت تأثیر فرهنگ می باشند، در حالی که بعضی دیگر به ظاهر ذاتی می باشند. برندها از رنگ ها برای خلق ارزش و برانگیختن احساساتی خاص در مشتری ها استفاده می کنند.

تشخیص الگو و سازگاری

ذهن انسان برای تشخیص الگو برنامه ریزی شده می باشد. از نظر روانشناسی برندینگ، یک برند ثابت و منسجم، یک برند قوی می باشد. وقتی برند شما در هر تعامل با مخاطب تجربه یکسانی را ارائه می دهد؛ یعنی همان لحن، همان صدا، پالت رنگی یکسان، لوگو و تصاویر منسجم و تجربه کاربری یکسانی ارائه می دهد، مردم به شما اعتماد می کنند. و اعتماد مهمترین مؤلفه وفاداری می باشد. اگر به مخاطبان خود حس ثبات ندهید چه اتفاقی می افتد؟ آن ها نقادر هستند از نظر ذهنی و روانی به برند شما متصل شوند.

احساس تعلق صفر تا صد برند سازی

از نظر روانشناسی برندسازی، مخاطب باید احساس کند به چیزی تعلق دارد. یک خانواده، یک خرده فرهنگ، یک ملت یا یک گروه خاص، فرقی نمی کند. داشتن احساس تعلق باعث می شود مردم احساس امنیت، مفید بودن و باارزش بودن کنند.

گروه مخاطبین هدف شما می تواند هر گروهی از افراد باشد که دارای علایق یا هویت مشترک می باشند. برند شما در ابتدا باید مشخص کند قرار است چه گروهی از افراد را هدف قرار دهد و سپس خود را با آن گروه سازگار کند. اگر محصول یا خدمات شما با یک گروه خاص مرتبط باشد، هر کسی که عضوی از آن گروه است احساس تعلق موردنظر شما را خواهد داشت.

پنج شخصیت برند صفر تا صد برند سازی

آخرین مؤلفه روانشناسی برندینگ به عنوان پنج شخصیت برند شناخته می شود. بر اساس این تئوری، تنها پنج شخصیت برند متمایز وجود دارد و هر یک از این شخصیت ها از طریق ویژگی های خاصی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنند. البته این را بگوییم که شما باید به این پنج شخصیت به عنوان یک الگو فکر کنید، نه هویت اصلی برند خود.

1) برندهای خالص: این برندها خانواده محور، مهربان و متفکر می باشند.

2) برندهای هیجان انگیز: برندهایی که شخصیت هیجان انگیزی دارند و تمایل دارند خود را بی خیال، جوان و سرزنده نشان دهند. ردبول یک برند هیجان انگیز است که بر اقدامات غیرقابل مهاری که افراد قادر هستند زمان نوشیدن ردبول انجام دهند تأکید می کند! صفر تا صد برند سازی

3) برندهای سرسخت: این برندها قصد دارند از طریق انتقال حس ورزشکاری، سرسختی و احساس ناهمواری در اطراف خود، الهام بخش مخاطبان خود باشند.

4) برندهای صلاحیت طلب: این برندها حس رهبری و شایستگی را برجسته می کنند و به دنبال نفوذِ موقعیت و آرمان خود می باشند.

5) برندهای پیچیده: برندهای دارای این شخصیت، از تجمل و اعتبار خود خجالت نمی کشند و فهم و درک برند را کاملاً به مخاطب واگذار می کنند.

وقتی شخصیت برند خود را شناسایی کردید، رنگ ها، شکل ها، فونت ها، تصاویر و سایر عناصر نام تجاری که با این شخصیت ارتباط برقرار می کنند را بررسی کنید. به عنوان مثال، اگر تشخیص داده اید که شخصیت اصلی برند شما هیجان انگیز است، باید یک پالت رنگیِ روشن انتخاب کنید که زرد و نارنجی و قرمز زیادی در خود دارد.

صفر تا صد برند سازی

این هم از مقاله صفر تا صد برند سازی که سعی کردیم به بهترین شکل مراحل برندسازی را توضیح دهیم و ببینیم برای برندینگ کسب و کار باید چه روش و استراتژی داشته باشیم. اگر به این دسته از مقالات علاقه دارید سری به فروشگاه سایت بزنید و از کتاب های کسب و کار انتشارات مبلغان استفاده کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست اصلی