کلمات ممنوعه در فروش که مشتری از هزار فرسخی فرار می کنه!

کلمات ممنوعه در فروش چیست؟ هنگام ارتباط با مشتری چه حرف هایی نزنیم؟ کدام جمله ها را نباید به مشتری گفت؟ با انتشارات مبلغان همراه باشید تا ببینیم چه کلماتی در فروش ممنوعه هستند.

متخصصین زبان شناسی ثابت کردند انسان ها با یک حس درونی نسبت به آوای کلام به دنیا می آیند. اگر شما یک جمله را بدون لحن و به زبانی غیر از زبانی که بلد است به او بگویید به طور حدودی میزان دوستانه بودن و خصمانه بودن آن جمله را درک می کند.  حالا فرض را بر این بگذاریم که گوینده و شنونده هم زبان باشند. در این حالت تأثیر کلام چندین برابر شده و تعداد نشانه های دریافتی توسط شنونده هم به همین میزان بالاتر می رود.

کلمات ممنوعه در فروش که مشتری را فراری خواهد داد!

اگر زبان را پلی در نظر بگیریم که ما را به عنوان فروشنده به سمت خریدار راهی می کند، کلمات را می توان ستون های این پل دید؛ بنابراین برای اینکه پل زبانی خود را محکم بسازیم، نیاز به ستون های خوبی از کلمات داریم.

راستش کلمات ممنوعه در فروش

“راستش” یا عبارت هایی نظیر این، علی رغم مثبت بودن کلمه، نوعی از شک و بی باوری را به ذهن خریدار و مخاطب شما منتقل می کند. انگار که شما به محصولی که از آن صحبت می کنید، اطمینانی ندارید. این عبارت اگر در اواسط یا نزدیک به پایان مکالمه استفاده شود، به این معنی است که همه چیزهایی که قبلاً گفته اید درست نیست. همینطور امکان دارد ناامید به نظر بیایید تا حرف خود را ثابت کنید و ناامیدی به فروش نمی رسد!

نباید، نه یا نمی توان کلمات ممنوعه در فروش

استفاده از هر کلمه منفی وقتی به یک محصول یا خدمات اشاره می کنید، سیگنال اشتباهی را ارسال می کند. پس باید که روی تمام مزایایی که محصول می تواند به همراه داشته باشد تمرکز کنید.

تمایل دارید درباره … با شما صحبت کنم؟

یک بازاریاب موفق برای معرفی مشخصات و ویژگی های محصول قابل ارائه به کسب اجازه از طرف مقابل نیازی ندارد. اطلاعات شما درباره محصولات و خدماتتان باید به اندازه ای جالب توجه باشد که مشتری بدون نیاز به پیشنهاد شما نسبت به دریافت اطلاعات بیشتر علاقه نشان دهد. چنانچه برای ارائه شرح مختصر کتاب بیشتر درباره کالا ها و خدمات به تایید مشتری نیاز داشته باشید در حقیقت نشان می دهید اجناس شما به اندازه کافی اعتبار ندارند.

عذر می خواهم مزاحم شدم!

این جمله از آن جهت مخرب است که ارزش و دلیل برقراری ارتباط شما با مشتری را نقض می کند. اگر اقدام خود برای فروش را ارزشمند می دانید دلیلی برای عذر خواهی از مشتری وجود ندارد؛ چراکه بیان این عبارات نقطه ضعف های فروش را القا می کند. به بیان دیگر شما با گفتن این جمله از ابتدا خودتان را یک مزاحم معرفی کرده اید. بهتر است در برقراری ارتباط با مشتریان به جای نشان دادن ضعف و کاستی، اعتماد به نفس و حس ارزش را القا کنید. بنابراین می توانید جمله (می توانم وقتتان را بگیرم؟) را جایگزین (ببخشید مزاحم شدم) قرار دهید.

احساس کردم شما شخص مناسبی برای تماس هستید…

یک بازاریابی بی نقص به فروش قطعی منجر خواهد شد و برای فروش نمی توان به احساسات فردی اتکا کرد. از همین رو لازم است پیش از تماس و برقراری ارتباط با مشتری آشنا شوید.

بدموقع که تماس نگرفتم؟

چنانچه پروسه تماس، معرفی کالا ها و ارائه خدمات با هدف رفع نیاز مشتریان و حل کردن مشکلاتشان صورت گیرد، تماس شما به هیچ وجه در زمان نامناسب صورت نگرفته است و شما بهترین زمان را برای برقراری ارتباط انتخاب کرده اید.

تصمیم گیرنده شما هستید؟

در دنیای کسب و کار و فروش، این جمله به عنوان یک جمله اهانت آمیز شناخته می شود. چنانچه مشتری شما تنها تصمیم گیرنده در فرایند خرید نباشد این جمله باعث ناراحتی او خواهد شد چراکه این عبارت عدم ارزش گذاری شما نسبت به مشتریان را به وضوح نشان می دهد.

خیالتان راحت باشد

استفاده از این جمله نه تنها شما را به مشتری نزدیک نمی کند بلکه به او هشدار می دهد که از شما فاصله بگیرد. چنانچه زمینه مناسب برای جلب اعتماد مشتری را فراهم کرده و خود را به عنوان فروشنده ای کارکشته ثابت کرده باشید، استفاده از این جمله دلیل منطقی ندارد و تنها تصویر شما را در دید مشتری سیاه جلوه می دهد.

راستش را بخواهید، (حقیقت این است که)

بهتر است در مشتریان دقیق و عمقی نگر خود احساس شک و تردید ایجاد نکنید. اگر از ابتدای مکالمات دروغی در کار نبوده باشد، استفاده از این جمله برای اثبات حقیقت حرف ها در مابقی مکالمه، ضرورتی ندارد. برای اینکه اطمینان مشتریان نسبت به شما جریحه دار نشود بهتر است از گفتن این جمله پرهیز کنید.

درک صحبت هایم خیلی راحت است

این جمله هم در دسته جملات توهین آمیزی قرار دارد که سطح فهم مشتری را زیر سوال می برد. گرچه ممکن است هدف شما از بیان این جمله ایجاد حس اطمینان در مشتری احتمالی باشد اما بیان این جمله ممکن است این احساس را به او بدهد که شما برای شعور مخاطب احترام قائل نیستید. بهتر است در مکالمه با مشتریان خود از بیان جمله هایی که احساس قصضوت کردن را القا می کند صرف نظر کنید.

قصد دارم درباره … مطلعتان کنم – از جملات اشتباه در فروش

مشتریان نسبت به تحمیل اطلاعات گوناگون واکنش مثبتی نشان نمی دهند بنابراین لازم است از جمله ای استفاده کنید که نیت شما برای کسب اطلاعات از نیاز مشتریان را نشان دهد نه تحمیل اطلاعات به آن ها.

دوباره کی تماس بگیرم؟

تکرار تماس هنگامی ضرورت دارد که قصد ارائه اطلاعات جدیدی را داشته باشید؛ در غیر این صورت تجدید تماس دلیل منطقی نخواهد داشت. بنابراین لازم است از این جمله در موقعیتی مناسب استفاده کنید.

تماس گرفتم برای اینکه خبر بگیرم …

باید تماس هایتان با مشتریان را بر اساس هدفی مشخص برنامه ریزی کنید. اگر تنها برای خبر گرفتن به برقراری تماس بپردازید هدف مناسبی را دنبال نکرده اید. دست کم لازم است برای خبر گرفتن علتی منطقی وجود داشته باشد. اگر صحبت خاصی برای گفتن ندارید این عبارت استیصال شما برای جلب نظر مشتری را نشان می دهد و وقت او را تلف خواهد کرد. استفاده از این جمله زمانی کاربردی خواهد بود که مشتری تایم مشخصی را برای تماس با شما و اعلام نظر خود تعیین کرده باشد اما تماس او به تعویق بیفتد.

این درست نیست

گاهی ممکن است به هنگام فروش، مشتریان شما درباره خدمات و محصولی که توسط شما ارائه می شود، تفکری اشتباه داشته باشند. مسلما رویارویی و مدیریت کردن با این موضوع می تواند کمی سخت باشد. اما باید بدانید که جملاتی مانند ” نه، این درست نیست” و یا ” اشتباه فکر می کنید” از مهم ترین جملات اشتباه در فروش است.

به جای این کار، کمی مکث کنید تا مشتری سخن خود را کامل کند. سپس با تکرار جملات او، از او تائید بخواهید که منظور او را درست متوجه شده اید. بعد بهتر است به جای تاکید بر اشتباه مشتری، با شفاف سازی، شرح مختصر کتابی مفید در خصوص محصول و خدمات خود ارائه دهید.

باید درباره شرکت/ فروشنده x این را بدانید که…

یکی از جملات اشتباه در فروش که می تواند مستقیما شما را به سمت نابودی پیش ببرد، بدگویی از رقیبان است. درست است که این تکنیک کمی وسوسه برانگیز است، اما اگر مشتری شما تجربه ای مخالف از آنچه که شما درباره رقیبتان می گویید داشته باشد، به راحتی در گودالی از شکست در فروش فرو می روید.

اگر مشتریان شما درباره رقیبتان صحبت می کند، به جای عصبانیت، بهتر است رویکرد ملایمی را پیش بگیرید و تمرکز خود را از رقیب دور کنید. روی حقیقت کار خود متمرکز شوید تا بتوانید تمامی مراحل فروش را با موفقیت پش سر بگذارید. به طور قطع، مشتری هوشندی شما را درک کرده و از رویکرد حرفه ای که در این کار پیش گرفتید، لذت خواهد برد.

بودجه کافی دارید؟

این که درباره میزان بودجه از مشتریان بپرسید منطقی است اما مطرح کردن این سوال در زمان نامناسب به سلسله مراتب فروش آسیب می زند. بهتر است قبل از اینکه درباره میزان بودجه مشتریان سوال کنید، ابتدا نقاط تمایز خود را برای آن ها شرح دهید. اگر زودتر از موعد مقرر این سوال را مطرح کنید، مشتریان دلیلی برای ادامه مکالمه با شما ندارند و در جواب به پرسش شما قاطعانه “نه” می گویند و مکالمه را پایان خواهند داد.

کلمات دیگر که در فروش ممنوع هستند! کلمات منفی در فروش

در هر کسب و کاری، استفاده از کلمات ممنوعه می‌تواند منجر به از دست دادن مشتریان و کاهش فروش شود. بهتر است از کلمات مثبت و محبوب برای جلب توجه مشتریان استفاده کرد تا آن‌ها احساس راحتی و اطمینان داشته باشند و به راحتی به خرید اقدام کنند. بنابراین، برخی از کلماتی که می‌توانند مشتری را فراری دهند عبارتند از:

  1. “پرداخت اجباری”: این کلمه ممکن است احساس فشار و اجبار به خرید برای مشتری ایجاد کند. کلمات ممنوعه در فروش
  2. “ضروری”: این کلمه ممکن است احساس فوریت و فشار برای خرید برای مشتری ایجاد کند.
  3. “تنها امروز”: این کلمه ممکن است به مشتری احساس کند که اگر فوراً خرید نکند، فرصت را از دست داده است.
  4. “تنها برای شما”: این کلمه ممکن است به مشتری احساس دهد که این پیشنهاد ویژه برای او نیست و فقط برای فروشنده است.
  5. “بدون هزینه”: این کلمه ممکن است به مشتری احساس کند که محصول یا خدماتی که ارائه می‌شود کیفیت مناسبی ندارد.

عبارات نجات دهنده در مواقع به بحران رسیدن فروش

لحظاتی در فروش برای هر فروشنده وجود دارد که موقعیت بحرانی می شود. اما نباید ناامید شد و فکر کرد به همین زودی دیگر هیچ امیدی به فروش نیست. گاهی بعضی لغات و عبارات شما را نجات می دهند و مثل طنابی می باشند که شما را از مرداب بیرون می کشند. به عنوان مثال انسان ها میل طبیعی دارند که منصف تلقی شوند و آنچه را که منصفانه است به دست آورند؛ بنابراین گاهی پیشنهادی بدهید یا چیزی بخواهید و آن را با «آیا این عادلانه است؟» دنبال کنید. کلمات ممنوعه در فروش

از سوی دیگر، عبارت“به خاطر بسپار” کلمه بسیار مفیدی برای برقراری ارتباط مجدد با سرنخ های گذشته، تکرار ویژگی های اصلی پیشنهادات خود یا یادآوری وعده های گذشته (مانند بستن معامله زودتر، شاید) می باشد. علاوه بر این، ارزش کلمه «و» را در فروش از یاد نبرید. زمان پرداختن به یک نگرانی یا انتقاد، به طرز ماهرانه ای «اما» را با «و» جایگزین کنید.

در سناریوهایی که امکان دارد با مشتری احتمالی مخالف باشید، نجات بخش بودن کلمه «و» را فراموش نکنید. غیر از این موارد، کلمات فوری دیگری هم می باشند که می تواند به شما کمک کند معاملات را سریع تر ببندید. به عنوان مثال کاربرد واژه «رایگان». این واژه یکی از متقاعدکننده ترین کلمات فروش، ارائه بخشی از خدمات یا مزایای اضافی به صورت “رایگان” می تواند هزینه را کاهش دهد و در عین حال ارزش درک شده پیشنهاد شما را افزایش دهد. کلمات ممنوعه در فروش

استفاده از کلیدواژه های فروش مانند «انحصاری»، «نادر» یا «نسخه محدود» هم این تصور را ایجاد می کنند که پیشنهاد شما منحصر به فرد است و فقط برای تعداد معدودی در دسترس می باشد. اشاره به «اول»، کلمه دیگری است که دلالت بر انحصار دارد. اگر بتوانید مزیت حرکت اول را انجام دهید، می توانید یک رابطه طولانی مدت با مشتریان ایجاد کنید.

فروشنده خوب چه شخصیتی دارد و چگونه روایت می کند؟

در این قسمت سعی کرده ایم، جدیدترین موضوعات را در مورد دنیای جدید تحقیقات زبان تجاری عرضه کنیم. دنیایی که به سرعت در حال رشد و روشنگری است و گاهی شگفت انگیز می باشد.

مهربان باش کلمات ممنوعه در فروش

مجموعه تحقیقاتی که استفاده از زبان را بین مشتریان و بین کارمندان و مشتریان تجزیه و تحلیل می کند، نشان می دهد که تماس شخصی واقعاً حیاتی می باشد. این موضوع به ویژه با توجه به تعداد فزاینده مکالماتی که از طریق فناوری (تلفن، ایمیل، متن یا چت) به جای حضوری انجام می شود، اهمیت دارد؛ بنابراین به عنوان یک فرد صحبت کنید، نه بخشی از یک تیم.

ارتباط برقرار می کند کلمات ممنوعه در فروش

محققانی که تجزیه و تحلیل متن خدمات مشتری خطوط هوایی را انجام دادند، دریافتند که مطابق با گزارش های خود مصرف کننده در تحقیقات قبلی، ابراز همدلی و مراقبت از طریق کلمات «رابطه ای» حداقل در بخش اول (باز) تعاملات خدماتی حیاتی می باشد. کلمات رابطه ای افعال و قیدهایی می باشند که نشان دهنده نگرانی می باشند، مثلاً (لطفاً، متشکرم، متأسفم) و همینطور توافق را نشان می دهند (مثلاً، بله، اوه، خوب).  کلمات ممنوعه در فروش

مسئولیت بر عهده می گیرد  کلمات ممنوعه در فروش

تجزیه و تحلیل پیچیده تر از زبان تعامل با مشتری نشان می دهد که وقتی کارکنان خط مقدم یک شرکت، به حرف مشتریان گوش می دهند و در قبال درخواست های آنان، زبان مسئولانه ای دارند و بی اعتنایی نمی کنند، ریشه اعتماد خریدار را عمیق تر می کنند.

از ارتباط به سوی حل مسئله می روند

فروشنده های خوب عموماً با فعل هایی سر و کار دارند که معنی «حل کردن» را با خود حمل می کنند. وقتی کارکنان شرکت از کلمات (ترس، اشتباه، ترحم) به زبان غالب تری همچون (باید، تأیید، اقدام) تغییر می کنند، رضایت مشتری بیشتر می شود.

کلمات ممنوعه در فروش


خرید کتاب های آموزش فروش، راهی به دنیای کسب درآمد و بهبود روندهای فروش

فروش یکی از مهم ترین عوامل موفقیت یک کسب و کار است. بدون فروش، هیچ کسب و کاری نمی تواند پیشرفت کند و درآمدی کسب کند. بنابراین، آموزش و یادگیری مهارت های فروش از اهمیت بسیاری برخوردار است. کتاب های آموزشی فروش در کسب و کار می توانند به شما کمک کنند تا الگوها و روش های موثر فروش را یاد بگیرید و از آنها برای بهبود روندهای فروش خود استفاده کنید.

مطالعه کتاب های آموزش فروش می تواند به شما کمک کند تا مهارت های خود را در زمینه فروش بهبود بخشید و بهترین نتایج را از تلاش های خود برای فروش به دست آورید. بنابراین، پیشنهاد می شود که به مطالعه این کتاب ها بپردازید و از آنها برای بهبود روندهای فروش خود استفاده کنید. انتشارات مبلغان با فراهم کردن کتاب های آموزش فروش در کنار شماست، به بخش فروشگاهی سایت ما سر بزنید و از بهترین منابع آموزش فروش آشنا شوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست اصلی