در این مطلب قصد داریم به روشهای افزایش فروش در دوران رکود بپردازیم، در دوران رکود اقتصادی، شرکت ها با چالش های بسیاری مواجه می شوند و برای بقا و رشد باید راهکارهایی برای افزایش فروش خود پیاده کنند. از آنجایی که در این دوران تقاضا کاهش می یابد و رقابت بیشتر می شود، استفاده از روش های مناسب برای جذب مشتریان و افزایش فروش امری حیاتی است.
در این مقاله، به بررسی و معرفی برخی از روش های موثر برای افزایش فروش در دوران رکود خواهیم پرداخت. از جمله این روش ها می توان به بهبود استراتژی های بازاریابی، ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات، تنوع بخشی محصولات، ایجاد تخفیف ها و پیشنهادهای ویژه برای مشتریان، استفاده از فناوری های نوین برای ارتباط با مشتریان و… اشاره کرد.
روشهای افزایش فروش در دوران رکود – در زمان رکود بازار چه کنیم؟
با اجرای این روش ها، شرکت ها می توانند در دوران رکود بازار رقابتی خود را تقویت کرده و فروش خود را افزایش دهند. این مقاله به مدیران و صاحبان کسب و کارها کمک خواهد کرد تا استراتژی های مناسبی را برای افزایش فروش در شرایط اقتصادی دشوار به کار بگیرند و به رشد و توسعه کسب و کار خود دست یابند. با انتشارات مبلغان همراه شوید.
به نیازهای مشتریان خود، در دوران رکورد فکر کنید! افزایش فروش در دوران رکود
اگر پای عوامل خارجی در میان باشد، رکود و بحران فقط دامن گیر شما نیست! تمام افراد جامعه، از جمله مشتریان بالقوه، با مشکلات ناشی از این اتفاقات دست وپنجه نرم می کنند. طبیعی است که نگران کسب وکار خود باشید. احتمالاً سؤالات زیر در ذهنتان شکل گرفته باشند:
- آیا امکان دارد دیگر هیچ وقت نتوانیم محصولات و خدمات خود را بفروشیم؟
- آیا همینطور می توانیم به اهداف تعیین شده در برنامه های بازاریابی و فروش برسیم؟
- آیا امکان دارد ورشکسته شویم و کسب وکار کلاً نابود شود؟ افزایش فروش در دوران رکود
راستش را بخواهید حق دارید! این نگرانی ها واقعی می باشند؛ ولی فکر کردن مداوم به آن ها هیچ فایده ای ندارد و حتی امکان دارد احتمال رخداد آن ها را هم بیشتر کند. در عوض، باید تمرکز مجموعه را روی پیدا کردن مشکلات مخاطبان هدف بگذارید. هدف از ارتباط نباید فروش باشد؛ سعی کنید با کسب اطلاعات از مشکل مشتری ها بالقوه و فهم نیازهای آن ها در این شرایط، بفهمید کسب وکار شما چطور می تواند کمک حال باشد.
نباید بگذارید شرایط اقتصادی، رابطۀ شکل گرفته بین شما و مخاطبان هدف را تهدید کند. به این منظور، هم دردی با آن ها می تواند به حفظ رابطه و حتی تقویت آن منجر شود. کسی آن دوستی را که در سختی ها کنار او بوده است را فراموش نمی کند! افزایش فروش در دوران رکود
تغییر کنید تا رکورد بازار شما را از بین نبرد!
اوضاع دیگر مثل قدیم نیست؛ پس قاعدتاً رویکردها و استراتژی های گذشته هم برای فروش در بحران فایده ای نخواهند داشت! جیب مردم که خالی باشد، متقاعدکردن آن ها به خرید هر نوع محصولی سخت است؛ در چنین اوضاعی، خرید مایحتاج زندگی و زنده بودن، مثل خوراک و پوشاک هم با وسواس خیلی بیشتری انجام می شود! به طور کلی، بعضی سعی می کنند مخارج را تا جای ممکن کم کنند.
رویکردهای هجومی را فراموش کنید و دنبال راهکارهای ملایم تر و نوآورانه برای تبدیل مشتری بالقوه به خریدار بگردید. از طرفی، شاید مجبور شوید همۀ برنامه ها را تغییر دهید؛ یعنی هم تصمیمات جدید اتخاذ کنید و هم اتخاذ این تصمیم ها را به فرد و افراد جدید بسپارید! افزایش فروش در دوران رکود
در همان تحقیقات، مشخص شد سازمان های غیرمتمرکز، یعنی آن هایی که فرایند تصمیم گیری را به صورت سازمانی به اعضای ریز و درشت مجموعه محول می کنند، شانس بیشتری برای عبور موفق از دوران بحران دارند. در نقطهٔ مقابل، مجموعه هایی که یک یا چند نفر در تمام تصمیمات دخیل اند، معمولاً آسیب های سختی در شرایط نامطمئن می بینند.
قدر مشتریان فعلی را بدانید و رضایت آن ها را جلب کنید
کلاً جذب مشتری جدید، در مقایسه با حفظ مشتریان قبلی، هم کار سخت تری است و هم هزینۀ بیشتری روی دست کسب وکار می گذارد. حالا اگر اوضاع اقتصاد نابسمان باشد، این کار خیلی سخت تر هم می شود؛ چون بعضی سعی می کنند کلاه خود را دو دستی بچسبند و ترجیح می دهند سراغ برندها و محصولات جدید نروند!
با این اوصاف، مشتریان فعلی، یعنی آن هایی که کسب وکار شما را می شناسند و به آن اعتماد دارند، کانال اصلی درآمدی را تشکیل می دهند؛ پس طبیعتاً، تمرکز بیشتر روی این افراد یا کسب وکارها، رویکرد عاقلانه ای محسوب می شود. افزایش فروش در دوران رکود
مشتری های راضی و وفادار، به خاطر تجربۀ خیلی خوبی که از کسب وکار شما گرفته اند، کسب وکار را به اطرافیان خود معرفی می کنند و به این ترتیب، شانس جذب مشتری جدید در شرایط بحرانی را هم خواهید داشت.
هم دردی باید همراه با عمل باشد، تا مشخص شود کسب وکار شما واقعاً به فکر مشتری است! اگر آمار فروش کاهشی است، منتقل کردن فشار به مشتری با پایین آوردن کیفیت محصولات یا خدمات، بزرگ ترین اشتباهی است که امکان دارد از جانب کسب وکار رخ دهد. پس مطلقاً به کاهش کیفیت فکر هم نکنید؛ حتی اگر برای ارزان کردن محصولات و خدمات برنامه می ریزید!
اولویت بندی مشتریان، یکی از مهمترین استراتژی فروش در زمان رکود
یکی از مراحل اولیۀ شروع فعالیت هر کسب وکار، مشخص کردن ویژگی های بازار هدف می باشد. بعد از آن، با برنامه ریزی و تدوین استراتژی درست، برای تبدیل آن ها به خریدار، اقدامات لازم صورت می گیرد. ولی لزوماً ارزش همۀ مشتریان بالقوه با هم برابر نیست؛ به خصوص در دوران رکود! افزایش فروش در دوران رکود
دیگر نمی توانید برای تبدیل همهٔ مشتریان بالقوه وقت و انرژی بگذارید و پول هزینه کنید؛ در عوض، باید آن ها را اولویت بندی کنید و تمرکزتان را روی مخاطبانی بگذارید که طبق برآوردهای شما، بیشترین احتمال تبدیل شدن به خریدار را دارند. ترجیحاً آن هایی را که همین حالا در فرایند خرید قرار دارند، اولویت اصلی به حساب بیاورید. در شرایط بحران، بهبود نرخ تبدیل حتی ۱ درصد هم دستاورد است!
قیمت هارا تغییر دهید، شاید به نفعتان باشد
تهیۀ محصول یا سرویسی که قبلاً خیلی خوش قیمت به نظر می رسید، دیگر برای بسیاری از مشتریان قبلی ممکن نیست؛ چون نمی توانند از پس هزینۀ آن بربیایند! و این اصلاً ربطی به مفید بودن یا نبودن محصول یا سرویس ندارد! چه با افراد سروکار داشته باشید و چه با کسب وکارها، وقتی مخاطب هدف زیر فشار باشد، دوست دارد بر اساس جیب خود و مدل رفتاری مایحتاج ضروری و نیمه ضروری را اول تهیه کند. در نتیجۀ این اتفاق ناخوشایند، اگر نگران وضعیت فروش هستید، باید تغییرات لازم را در استراتژی قیمت گذاری کسب وکار اعمال کنید.
اگر شرایط کسب وکار و نوع مشتریانی که دارد، اجازه می دهد، سعی کنید قیمت ها را تا جای ممکن رقابتی کنید. طوری که از همۀ رقبا ارزان تر بفروشید. البته باز هم تاکید می کنیم که اصلاً و ابداً کیفیت را قربانی کاهش قیمت نکنید! البته در قیمت گذاری رقابتی امکان دارد بسته به کیفت محصول، تصمیم بگیرید از بعضی رقبا که می دانید حتی در دوران رکود هم ممکن نیست مشتریان کیفیت آن ها را بپذیرند، قیمت بیشتری داشته باشید. افزایش فروش در دوران رکود
به این مسئله هم اشاره کنیم در چنین حالتی (قیمت بیشتر از رقیب)، باید ارزش و کیفیت بهتر محصول خودتان را نشان دهید که این کار در دوران رکود امکان دارد سخت تر هم باشد. به این مسئله هم اشاره کنید روی تفاوتی دست بگذارید که کمترین هزینه را برای شما و بیشترین نفع را برای مشتری داشته باشد. اگر شرایط مانع می شود یا کاهش قیمت بدون دستکاری کیفیت ممکن نیست، سعی کنید محصولات و خدمات را با ارزش افزوده بفروشید. افزایش فروش در دوران رکود
در شرایط رکود، وقت حرکت بر مدار داده است
اگر نظر ما را می پرسید، حتی در شرایط ایدئال هم داده ها را در تصمیم گیری های مختلف دخیل کنید؛ ولی به طور مشخص، یکی از راهکارهای فروش در شرایط رکود، توجه ویژه به داده هایی است که در اختیار خواهید داشت. داده ها و اطلاعات دیجیتال، کمک می کنند هوشمندانه عمل کنید.
مدیر تیم دیجیتال کن رست آن ها، می توانید بیشترین آورده را با کمترین هزینه تجربه کنید. باید تمام انواع اطلاعات، از شکل ارتباط گیری مشتری (تماس، ایمیل، مراجعۀ حضوری و…) گرفته تا مدت زمانی را که برای تبدیل یک مشتری بالقوه به خریدار لازم است، جمع آوری کنید. افزایش فروش در دوران رکود
کمی انعطاف پذیری نشان دهید!
با تغییر اوضاع اقتصاد و کاهش قدرت خرید مخاطبان هدف، پیشنهادهای شما هم باید تغییر کنند تا رضایت آن ها جلب شود و این طور برداشت کنند که تهیۀ محصول یا خدمت شما به صرفه می باشد. بالاتر وقتی راجع به بازنگری در استراتژی قیمت گذاری صحبت می کردیم، گفتیم اگر امکان ارزان کردن اجناس و خدمات وجود ندارد، سعی کنید با ارائۀ ارزش افزوده روی محصولات و سرویس ها، به مشتری القا کنید که در ازای پول پرداختی، چیزی مازاد بر اقلام خریداری شده دریافت می کند.
باید امکان خرید را برای مشتریان خود فراهم کنید. بالاتر، راجع به دسته بندی مشتریان در دوران بحران هم صحبت کردیم. اگر مخاطبان هدف شما از ۲ دستۀ اول می باشند، یعنی آن هایی که در نتیجۀ رکود اقتصادی مخارج خود را کاهش می دهند، باید این موضوع را با جدیت بیشتری دنبال کنید. افزایش فروش در دوران رکود
از خودتان بپرسید که برای رفع مشکلات و دردسرهای مخاطبان هدف، چه کاری می توانید انجام دهید؛ بعد این پرسش را با اطلاعاتی که از ضرورت جمع آوری آن ها در مراحل قبل صحبت کردیم، پاسخ دهید. برای مثال، می توانید ارائۀ مشاورۀ رایگان، راهنما و کلاً منابعی را که به آن ها در گذر راحت تر از دوران سخت اقتصادی کمک می کند،در برنامه داشته باشید.
از قدرت تولید محتوا غافل نشوید!
تا اینجا فهمیدیم وقتی اوضاع اقتصاد بد باشد، بیشتر مشتریان کلاه خود را سفت می چسبند! دیگر راهکارهای تهاجمی برای فروش مثل قبل کارساز نیستند؛ چون مشتریان بالقوه گارد خود را بالاتر آورده اند و صرفاً با دیدن یک تبلیغ خلاقانه تحریک به خرید نمی شوند. افزایش فروش در دوران رکود
اینجا می توانید بودجه و زمان بیشتری به تولید محتوا در کانال های مختلف تخصیص دهید؛ از وبلاگ گرفته تا شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام. این طوری می توانید رهبر فکری بازار شوید و اگر همه چیز درست پیش برود، وقتی صحبت از حوزه ای که در آن فعال هستید به میان بیاید، مخاطبان ناخودآگاه یاد برند شما می افتند!
کلاً در چنین روزهایی، باید تا جایی که می توانید حضور خود را به رخ مخاطب بکشید و نگذارید نام شما از یادها برود. حضور فعال در شبکه های اجتماعی و تولید محتوا در پلتفرم های مختلف، گام بسیار موثری در این مسیر محسوب می شود. در محتواهای تولیدی، به مشکلات و معضل های مشتری اشاره و برای آن ها راه حل ارائه کنید.
نتایج مثبت چنین رویکردی را حتی بعد از پایان بحران هم خواهید دید؛ چون از این پس، نقش یک مرجع معتبر و کاربلد را بازی می کنید. البته که باید با برنامه پیش بروید و صرفاً تولید محتوا بدون فکر و استراتژی، راه به جایی نخواهد برد؛ پس باید از یک کاربلد برای تهیۀ استراتژی محتوا کمک بگیرید. افزایش فروش در دوران رکود
رفتار و رویکردتان در زمان بحران میراث شما برای آینده است!
پیشامد اوضاع نابه سامان اقتصادی اجتناب ناپذیر است؛ اگر برنامه ای برای افزایش فروش در بحران نداشته باشید، خیلی زود کسب وکار شما از دور خارج می شود! نحوۀ برخورد شما با بحران، میراثی است که از شما و کسب وکارتان به جا می ماند؛ رویکردی که پیش می گیرید، تأثیرات بلندمدت دارد و در آیندۀ کسب وکار هم اثر می گذارد. افزایش فروش در دوران رکود
بسیار مهم است که قبل از وقوع بحران، خود و تمام کارکنان شاغل در کسب وکار را آماده کنید. مثل اینکه بدانید جاده از چند کیلومتر جلوتر یخ می بندد و لاستیک های خودرو را به زنجیرچرخ مجهز کنید. به جای اینکه روی فروش در کوتاه مدت تمرکز کنید، باید برای ماندگاری به عنوان یک برند خوشنام و تاثیرگذار در بازار برنامه بریزید.
رقبای خود را زیر ذره بین بگذارید
یکی از مهم ترین خصوصیات بازار در دوران رکود و بحران های اقتصادی، این است که هر لحظه امکان دارد همه چیز عوض و شرایط جدید و متفاوتی حاکم شود! انجام ۲ کار بسیار حائز اهمیت است:
- زیرنظر داشتن رقبا افزایش فروش در دوران رکود
- رصد شرایط کلی بازار
در شرایط بد، رقابت شدیدتر می شود! مسلماً فقط این شما نیستید که با رکود دست وپنجه نرم می کنید؛ کسب وکارهای رقیب هم وضعیت مشابهی دارند و نهایت تلاش خود را برای جذب و حفظ مشتری به کار می بندند.
افزایش فروش در دوران رکود
خرید کتاب های آموزش فروش، توانایی های فروش شما را افزایش می دهد!
فروش یکی از مهم ترین عناصر موفقیت در هر کسب و کار است. اگر شما یک فروشنده هستید یا به دنبال بهبود مهارت های فروش خود هستید، مطالعه کتاب های آموزش فروش می تواند به شما کمک زیادی کند. این کتاب های ابزارها و راهکارهای مختلفی را برای بهبود فروش و افزایش درآمد شما ارائه می دهند. اولین مزیت مطالعه کتاب های آموزش فروش، افزایش دانش و شناخت شما از روش ها و تکنیک های موثر در فروش است. این کتاب های به شما کمک می کنند تا بهترین روش ها برای مذاکره با مشتریان، ایجاد روابط موثر با آن ها و افزایش فروش خود را بیاموزید.
دومین مزیت مطالعه کتاب های آموزش فروش، افزایش انگیزه و انرژی شما برای پیشرفت و بهبود در کار است. این کتاب های ایده ها و تجربیات موفقیت آمیز فروشندگان حرفه ای را به شما انتقال می دهند و شما را ترغیب می کنند تا بهترین خود را در کار ارائه دهید. افزایش فروش در دوران رکود
سومین مزیت مطالعه کتاب های آموزش فروش، افزایش توانایی های شما در مواجهه با چالش ها و مشکلات فروش است. این کتاب های شما را آموزش می دهند که چگونه به بهترین شکل ممکن با اعتراضات مشتریان برخورد کنید و راه حل های مناسب برای حل مسائل فروش خود را پیدا کنید.
بنابراین، مطالعه کتاب های آموزش فروش می تواند به شما کمک زیادی کند تا توانایی ها و مهارت های فروش خود را بهبود بخشیده و در مسیر موفقیت حرکت کنید. بنابراین، پیشنهاد می شود که هر فروشنده ای حتماً به مطالعه این کتاب های بپردازد و از تجربیات و دانش حرفه ای دیگران بهره ببرد.
انتشارات مبلغان با جدیدترین کتاب های آموزش فروش در کنار شماست، برای دسترسی به این منابع به بخش فروشگاهی سایت مراجعه کنید و با توجه به نیاز خود کتاب های مفید آموزش بازاریابی و فروش را تهیه کنید!