انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟

انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟

انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟ چگونه مخاطب هدفمان را پیدا کنیم؟ هدف گیری بازار چگونه انجام می شود؟ بهترین مثال برای بازار هدف چیست؟ چرا بازاریابی مهم است؟ بازاریابی مهمترین و نبض حیاتی یک کسب و کار برای ادامه است، باز افزایش چمعیت و نیاز مردم به تولید شغل و همینطور نیاز مردم به خدمات، بازاریابی موضوعی است که تعیین می کند چگونه بفروشید، به چه کسی بفروشید و چگونه مخاطب هدفتان را پیدا کنید. در این مطلب سعی داریم به نکات انتخاب بازارهای هدف و آموزش آن بپردازیم. انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟

بازارهای هدف یعنی چه؟ 

بازار هدف نشان دهنده گروهی از افراد است که نیازها، ادراکات و علایق مشابهی دارند. آنها به برندهای مشابه تمایل نشان می دهند و به نوسانات بازار به همان اندازه پاسخ می دهند.  بازار هدف شامل افرادی است که قصد داریم انرژی بازاریابی خود را بر روی آنها متمرکز کنیم. تردیدی وجود ندارد که هرچه در انتخاب بازار هدف خود دقت بیشتری به خرج دهیم، چشم انداز بهتری از مسیر بازاریابی و توسعه محصول خود خواهیم داشت.

انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟

مثال برای بازار هدف

برای مثال کسی که می خواهد یک مغازه لوازم آرایشی و بهداشتی راه اندازی کند، بازار هدفش خانم ها خواهند بود. کسی که می خواهد دوربین عکاسی بصورت آنلاین بفروشد، باید به سراغ عکاسان برود. کسی که لباس کودک و اساب بازی می فروشد سراغ مادر و پدران کودک دار می رود. کسی که لوازم تحریر می فروشد سلیقه و نیاز دانش آموزش و والدین را درنظر می گیرد.

انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟

چرا باید بازار هدف خود را بشناسیم؟ مزایای شناخت بازار هدف و ضرورت استفاده از آن

یکی از اساسی ترین دلایل موفقیت کسب وکار شما همین شناسایی بازار هدف است. شناخت مخاطب به شما کمک می کند تا روی تمام ابعاد بیزنس خود تمرکز کنید. برای مثال:

  • محصول یا خدماتی که ارائه می کنید، مخصوص یک گروه خاص می شود و فقط برای او کاربرد دارد. برای مثال، کسی که لوازم سفر و کمپینگ تولید می کند، محصولاتش مخصوص کسانی است که اهل طبیعت گردی هستند.
  • کمپین های تبلیغاتی ای که برگزار می کنید، برای مخاطب هدفتان طراحی می شوند. یعنی به زبان خودش با او صحبت می کنید. فرض کنید کسی که لوازم سفر تولید می کند، به مشتریانش پیامک می زند که: « این آخر هفته، جنگل های هیرکانی منتظر تو هستند. بهترین لوازم سفر را از ما بخر.» انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟
    همانطور که می بینید، لحن و موضوع این پیام طوری نوشته شده که برای مخاطبش جذاب باشد.
  • بین رقبای خود جایگاه بهتری به دست می آورید؛ یعنی مثلاً به جای رقابت با یک کمپانی بزرگ، با کمپانی های کوچک تر رقابت می کنید که تارگت مارکت شان شبیه شماست. یعنی به جای آنکه انواع و اقسام لوازم سفر را بفروشید، روی وسایل کمپینگ تمرکز می کنید و به جای رقابت با غول های این صنعت، با کسب وکارهای کوچک تری وارد رقابت می شوید.
  • شناسایی بازار هدف، باعث می شود تا پول تبلیغاتتان را جایی خرج کنید که می دانید مخاطب تان آنجا حضور دارد. مثلاً نمی شود که در یک گروه طبیعت گردی، تبلیغ ظروف یکبارمصرف کرد! این افراد مشتری شما نیستد.

انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟

روش های شناسایی و انتخاب بازار هدف کسب و کار – انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟

در حوزه کسب وکار و بازاریابی هم جهت با بازار هدف، باید استراتژی هایی را تعیین کرد. از جمله مهمترین استراتژی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تحقیق بازار هدف و شناخت آن

برآورده کردن نیازهای تمام بازار کار بسیار سختی است. تقسیم بندی مشتریان به گروه های کوچکتر و انتخاب بازار هدف باعث می شود که خدمات خود را برای پر سود ترین افراد بازاریابی کنید. گروه بندی بازار هدف کمک می کند که تفاوت و تشابه بین گروه های متفاوت مشتریان را شناسایی کنید. انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟

تحلیل رقبای خود را جدی بگیرید

پس از تحلیل وب سایت و شبکه های اجتماعی مرتبط با تجارت شما، نوبت به بررسی مخاطبان کسب و کارهای رقیب شما می رسد. بررسی مخاطبان رقبا موضوعات مهمی را برای شما روشن خواهد کرد: آیا رقبا نیز در همان حوزه و مسیری حرکت می کنند که شما در حال حرکت هستید؟ آیا رقیبان به جنبه هایی که شما نسبت به آنها بی توجه بوده اید، فکر کرده اند؟

رقبای شما چگونه تلاش برای تثبیت موقعیت خود در بازار دارند؟ هرچند که کسب اطلاعات در مورد افراد در حال تعامل با رقبا به صورت کامل و با جزئیات دقیق کمی سخت و دشوار به نظر می رسد اما به دست آوردن یک دید کلی از مشتریان کسب وکار رقیب می تواند چشم اندازهای بهتری برای شما به وجود بیاورد.

جمع آوری اطلاعات مشتریان

می توان گفت اولین قدم برای شناسایی بازار هدف و مشتریان، جمع آوری اطلاعات افرادی است که درحال حاضر از محصولات شما خرید می کنند. بعد از جمع آوری اطلاعات نقاط مشترک آن ها را پیدا کنید. در این صورت می توانید مشتریان بالقوه خود را شناسایی کنید. اطلاعاتی از جمله سن ، جنسیت ، مکان زندگی و شغل مشتریان مفید هستند. انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟

سنجش ارزش محصول و مزیت رقابتی

مزیت رقابتی یعنی شرکت یا محصول شما مزایایی بیشتر از رقبا برای مشتری داشته باشد؛ این مزایا به این معنی هستند که شما کارهایی را بهتر از دیگران انجام می دهید که مشتری به خاطر آنها، به خرید از شرکت شما علاقه دارد.

ارزیابی محصول و خدمات

از مراحل مهم شناسایی بازار هدف ارزیابی محصولات و خدمات است. این مرحله باعث می شود که تصویری از مشتریان آن در ذهن شما ایجاد شود. به این منظور ویژگی های محصولات را نوشته و سپس مزیت هر ویژگی را شناسایی کنید. در نهایت با استفاده از این اطلاعات می توانید مشتریانی که به دنبال آن هستید را بشناسید. انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟

آزمایش بازار هدف

دراین مرحله از شناسایی بازار هدف و بهینه سازی تبلیغات باید تمام اطلاعاتی که جمع آوری کردید را آزمایش کنید. برای مثال آیا لحن شما در کمپین تبلیغاتی که اجرا کرده اید به اندازه کافی موثر است؟ باانجام این آزمایش می توانید نقاط ضعف فرایندی که طی کرده اید را شناسایی کرده و آن ها را برطرف کنید.

جستجو در اینترنت بسیار کمک کننده میتواند باشد

همانطور که میدانید دنیای اینترنت پر از اطلاعات است و این قابلیت را دارد که از آن نهایت استفاده را داشته باشید. بعنوان مثال یک کار خیلی مفیدی که قابل انجام دادن است میتواند این باشد که به سراغ شبکه های اجتماعی رفته و رفتار مشتریان بالقوّه خودتان را زیر نظر قرار دهید.

کامنت ها(نظرات) آنها را در شبکه های اجتماعی رقبا بررسی کنید تا دریابید بیشتر دنبال چه موضوعی هستند و در واقع خواسته شان چیست. با پیمودن این مسیر بسیار ساده می توانید رقبای خود را هم بررسی کرده و دریابید آن ها مشغول چکاری هستند، نقاط قوت و ضعف آنها چیست و چگونه نیازهای مشتری را برطرف خواهند کرد.

انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟


با مطالعه کتاب های آموزش بازاریابی، اطلاعات خود را درباره مشتریان و نحوه پیدا کردن آن ها افزایش دهید

برای مشاهده کتاب ها، روی کتاب موردنظرتان کلیک کنید

بازاریابی یکی از مهمترین عناصر موفقیت در هر کسب و کار است. اما برای اینکه بهترین استراتژی های بازاریابی را پیاده کنید، نیاز است تا اطلاعات دقیقی درباره مشتریان و نحوه پیدا کردن آن ها داشته باشید. یکی از بهترین راه ها برای افزایش این اطلاعات، مطالعه کتاب های آموزش بازاریابی است. کتاب های آموزش بازاریابی می توانند به شما کمک کنند تا روش های جدید و موثری برای جذب مشتریان و افزایش فروش خود را کشف کنید. این کتاب ها معمولا به شما نکات و تکنیک های مختلف بازاریابی را آموزش می دهند و به شما کمک می کنند تا بهترین راه ها برای ارتقای کسب و کار خود را انتخاب کنید.

همچنین مطالعه کتاب های آموزش بازاریابی می تواند به شما کمک کند تا بهترین روش های برندینگ و تبلیغات را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. با دانستن اصول و مبانی بازاریابی، شما می توانید بهترین استراتژی های تبلیغاتی را برای محصول یا خدمات خود طراحی کنید و بازاریابی هدفمندتری را انجام دهید. اگر می خواهید اطلاعات خود را درباره مشتریان و نحوه پیدا کردن آن ها افزایش دهید، بهترین راه این است که به مطالعه کتاب آموزش بازاریابی بپردازید. این کتاب ها به شما کمک می کنند تا استراتژی های موفق بازاریابی را درک کنید و از آن ها برای رشد و توسعه کسب و کار خود استفاده کنید.


شناخت بازار هدف، مهمترین بخش در بازاریابی!

شناخت بازار هدف یکی از مهمترین بخش های استراتژی بازاریابی است که تاثیر زیادی بر موفقیت یا شکست یک استراتژی بازاریابی دارد. بازار هدف به معنای گروهی از مشتریان است که شرکت می خواهد محصولات یا خدمات خود را به آن ها عرضه کند. شناخت بازار هدف به شرکت کمک می کند تا بهترین راه ها برای جلب توجه و فروش به این گروه از مشتریان را پیدا کند.

یکی از مهمترین دلایلی که شناخت بازار هدف اهمیت زیادی دارد این است که هر گروه مشتریان خاصی نیازها و خواسته های خود را دارد که با استراتژی های بازاریابی مختلف به آن ها پاسخ داده می شود. با شناخت بازار هدف، شرکت می تواند بهترین روش ها برای ارتباط برقرار کردن با این گروه از مشتریان را پیدا کند و محصولات و خدمات خود را بهتر به آن ها معرفی کند.

علاوه بر این، شناخت بازار هدف به شرکت کمک می کند تا منابع خود را بهتر تخصیص دهد. با شناخت دقیق اینکه چه گروهی از مشتریان بیشترین نیاز به محصولات یا خدمات شرکت دارند، شرکت می تواند منابع خود را بهتر تخصیص دهد و هزینه های خود را کاهش دهد. در نهایت، شناخت بازار هدف به شرکت کمک می کند تا رویکردهای بازاریابی خود را بهبود بخشد و بهترین استراتژی ها برای جلب توجه و فروش به مشتریان خود را پیدا کند. از این رو، می توان گفت که شناخت بازار هدف یکی از مهمترین عوامل موفقیت یک استراتژی بازاریابی است و باید به آن توجه ویژه ای داد. انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟


شناخت بازار هدف چطور اتفاق می افتد؟

موفقیت فروش یک محصول/خدمات وقتی اتفاق می افتد که بدانیم چه کسی به خرید آن علاقمند است و چه کسی در آخر، آن محصول را خریداری می کند. اصلاً به همین دلیل است که بیزنس های مختلف حاضرند کلی پول و زمان خرج کنند تا تارگت مارکت یا همان بازار هدف شان را بشناسند. برای همین هم هست که ما همیشه می گوییم، «همه» مشتری شما نیستند! هیچ محصولی نباید مخاطب اش عموم مردم باشد، وگرنه موفق نخواهد شد.


استراتژی تعیین بازار هدف

استراتژی تعیین بازار هدف تاثیر ویژه ای بر پایداری توان رقابتی مقصد دارد. ابتدا با بخش بندی بازار یک بازار ناهمگن به چند بازار همگن تبدیل می شود. رفتار بخش های مختلف بازار به تاثیرات اکولوژیک، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مقصد متفاوت خواهد بود.

تناسب ویژگی های بازارهای هدف و توان رقابتی مقصد، استراتژی های رقبا و چشم انداز و اهداف مقصد باید مورد توجه باشد. پس از انتخاب بازار هدف باید فنون جایگاه یابی در بازار هدف پیاده سازی شود. بازار هدف براساس معیارهای زیر انتخاب می شود: انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟

  • ارزیابی گزینه های محتمل و بخش های مختلف بازار
  • ارزیابی رقبا و استراتژی بازاریابی دیگر شرکت ها انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟
  • اهدافی که مقصد تمایل به رسیدن به آنها را دارد.

برنامه ریزی یک مسیر پایدار براساس چشم انداز و اهداف سازمان باشد. همان گونه که می دانیم توان رقابتی یک مقصد ناشی از ترکیبی از هر دو مورد منابع و دارایی ها (طبیعی یا مصنوعی) است که می توانند برای ساخت محصول گردشگری و همچنین توان مقصد برای بسیج کردن این منابع به کار گرفته شوند. بخشی از این توانایی برای بسیج کردن منابع (مزایای رقابتی) از این موضوع ناشی می شود که یک مقصد تا چه حد می تواند یک خط مشی منسجم و همه جانبه تعیین کند.


نمونه های بازار هدف

Vans

این یک برند کفش است. نکته جالب در مورد این کسب و کار این است که روی مخاطبان خاصی تمرکز کرده. در واقع مخاطبان آن، افرادی هستند که دوست دارند نسبت به بقیه متمایز باشند و عملا با صفت هایی مثل شورشی، جسور، ناسازگار و… شناخته شوند! همانطور که مشخص است قطعا افراد زیادی دوست ندارند از این کفش ها داشته باشند اما مخاطبان هدفش، به اندازه ای زیاد هستند که بتواند روی آنها حساب کند. انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟

Netflix

نتفلیکس یک نمونه عالی از شناخت مخاطب هدف و تغییر رفتار نسبت به نیاز آنهاست. این شرکت ابتدا خدمات اجاره DVD به شکل پستی ارائه می کرد. اما به محض فراگیر شدن اینترنت و به محض اینکه مخاطبانش به سراغ دنیای وب رفتند، سریع تغییر موضِع داد و با ورودش به فضای آنلاین، دوباره نیاز آنها را در سطح وسیع تری برآورده کرد. انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟

نایک انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟

نایک یکی از بهترین مثال های مشخص کردن بازار هدف است. این کسب و کار در گذشته صرفا روی فروش بر ورزشکاران تمرکز کرده بود. اما بعد از مدتی با تغییر رویکرد و به وجود آوردن شعار جدید JUST DO IT به سراغ مخاطبان عادی رفت. در درجه اول مخاطبان جدید نایک جوانان هستند و به همین دلیل این برند در تبلیغاتش دائم از پیام های انگیزشی و الهام بخش استفاده می کند.

علاوه بر این، نایک مخاطبان دیگری را هم هدف قرار داده و سعی می کند با تبلیغات خاص، به آنها دسترسی داشته باشد. مثلا بخشی از مخاطبان این برند، مادران علاقه مند به تناسب اندام هستند که با شعار Toughest Athletes یا “سرسخت ترین ورزشکاران” سعی در جذب آنها دارد.


انواع و روش های تقسیم بازار

این بدان معنی است که مشتریان مختلف خود را بر اساس نیازهای مشترک آن ها یا نحوه پاسخگویی آن ها به یک اقدام بازاریابی، گروه بندی می کنید. هر بخش فرصت های مختلفی را برای رشد و سودآوری ارائه خواهد داد.

تقسیم بازار تجارت به تجارت (B2B)

تقسیم و انتخاب بازار هدف به ویژه در بازارهای B2B بسیار مهم است، زیرا غالباً تمایز یک محصول از محصول دیگر بسیار کم است. اما تقسیم بازار B2B به چند دلیل با تقسیم بازار B2C بسیار متفاوت است. مثلاً: خریداران تحت فشار بیشتری قرار دارند تا در مورد تصمیم گیری، عینی و منطقی عمل کنند و ممکن است تقریباً به اندازه شما در مورد محصول یا خدمتی که می فروشید آگاهی داشته باشند. انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟

این تصمیم خرید احتمالاً شامل چندین نفر می شود: مشخص کننده ای برای آزمایش محصول، مدیر تولید برای آزمایش آن، هیئت مدیره برای تحمیل ساختار اصلی بر منبع تأمین کالا، خریدار برای مذاکره در مورد قیمت و غیره. بنابراین باید برای انتخاب بازار هدف خود بر روی گروهی از تصمیم گیرندگان قابل کنترل تمرکز کنید. در تقسیم بندی بازار B2B، بازارهای هدف را می توان بر اساس معیارهای زیر انتخاب کرد:

  • روان شناختی: خصوصاً برای مشتریان تکراری، که ممکن است به عواملی مانند دامنه قیمت، سطح کیفیت یا شرایط تحویل کشیده شوند، مفید است.
  • نیاز محور: ارزیابی مخاطب هدف دشوار، اما یکی از پربارترین افراد است.
  • جغرافیایی: به عنوان مثال، یک بازار هدف که در یک زبان، شهر، استان یا کشور خاص تجارت می کند
  • firmographic تعداد کارکنان شرکت، صنعت یا درآمد آن انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟

تقسیم بازار مشاغل به مصرف کننده (B2C)

اگر کالاهای مصرفی می فروشید، روش های مختلفی برای تقسیم بازار شما وجود دارد، ازجمله:

  • جمعیت: روی ویژگی های مشتریان مانند: سن، جنس، گروه درآمد، شغل، تحصیلات، وضعیت خانوادگی و زمینه های اجتماعی و فرهنگی متمرکز است.
  • Psychographics: این به صفاتی مانند انتخاب سبک زندگی، شخصیت، ارزش ها، نظرات، نگرش ها و علایق اشاره دارد. انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟
  • رفتار: به عنوان مثال آیا آن ها خریداران آنلاین هستند یا مشتریان مراکز خرید؟ آیا آن ها قبلاً خرید کرده اند؟ آیا آن ها وفاداری به برند را نشان می دهند؟
  • موقعیت جغرافیایی: بخش ها می توانند بر اساس منطقه، اندازه منطقه، آب وهوا، شهری / حومه ای / روستایی و داخلی / بین المللی متفاوت باشند.

هنگامی که مشتریان خود را در بخش های بازار دسته بندی کردید، باید هر بخش را ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید که کدام یک را هدف قرار دهید. برای انتخاب یک بخش، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • تخصصی: نیازهای مختلف برای رفع کردن داشته باشند.
  • بادوام: به اندازه کافی پایدار برای به حداقل رساندن تأثیر تغییرات در محصولات موجود یا معرفی محصولات جدید.
  • قابل شناسایی: به طوری که می توانید صفات متمایزکننده آن را اندازه بگیرید
  • در دسترس: به طوری که می توانید از طریق کانال های مختلف ارتباطی و توزیعی به آن دسترسی پیدا کنید
  • قابل توجه: یعنی به اندازه کافی بزرگ برای توجیه منابع موردنیاز انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟

در نهایت… انتخاب بازارهای هدف چگونه است؟

به یاد داشته باشید که همه مردم، بازار هدف نیستند. حتی اگر هرکسی به محصول شما احتیاج پیدا کند، دلیل نمی شود بازار هدف خود را همه مردم بدانید. برای موفقیت، از راهنمایی های بالا استفاده کنید تا به شما کمک کند روی مشتریانی متمرکز شوید که به احتمال زیاد بیشترین تعداد محصول یا خدمات را خریداری می کنند و پای ثابت محصول یا خدمات شما می شوند با شناسایی بازار هدف به سمت یک کسب و کار موفق پیش می روید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست اصلی