چگونه برند خود را بسازیم؟ چگونه برند شخصی خود را بسازیم؟ شاید در بین غول های تجاری مطرح دنیا، جمله «ایجاد برند» کمی شما را بترساند. و این سوال ایجاد شود که چگونه برندی خاص بسازم که مردم آن را دوست داشته باشند؟ مطمئن باشید برندهای مطرح دنیا از همان ابتدا بر سرزبان ها نبوده اند. ساختن برند مطرح و موفق، پروسه ای زمان بر است که صبر و تلاش مداوم را می طلبد.
این مطلب هم شاید کمک کننده باشد: صفر تا صد برند سازی
برند چیست؟
نام تجاری هویت یک شرکت می باشد. در واقع برند فراتر است از محصولات و خدماتی که تجارت ارائه می دهد. شرکتی که دارای هویت تجاری قوی است، مشتریان آن می دانند که از نظر کیفیت، زیبایی، عملکرد و اهمیت اجتماعی انتظار چه چیزی را دارند.
اجزای برند یک شرکت شامل خود نام تجاری، ترکیب محصول، طراحی محصول (شامل تایپوگرافی، اشکال و پالت رنگ مارک)، طراحی بسته بندی، تبلیغات و شعار مورد استفاده در بازاریابی محتوا می باشد. همه این عناصر، پیام تجاری و صدای شما را به مشتریان مدنظر انتقال می دهد.
این مطلب راهم بخوانید: برندینگ به زبان ساده
چرا برندسازی مهم است؟
برند برای این مهم است؛ زیرا تصویر برند تجاری شما با شهرت کسب و کار شما مترادف می باشد. وقتی شما یک تجارت کوچک را اداره می کنید. نمی توانید با تک تک مشتریان بالقوه در بازار هدف خود تعامل داشته باشید. شما باید اجازه دهید نام تجاری به تنهایی صحبت کند. مشتریان با زوایای مختلف نام تجاری شما ارتباط برقرار کنند. و آگاهی از نام برند شما به تدریج در طول زمان ایجاد شود.
امکان دارد در جستجوی آنلاین با برندتان آشنا شوند. یا در یک فروشگاه آن را ببینند. یا اینکه دوستان و خانواده شان را ببینند که از محصول شما استفاده می کنند. استراتژی برند به شما کمک می کند تا در همۀ این زمینه ها به درک درستی از محصول و خدمات خود برسید.
چگونه برند خود را بسازیم و موفق شویم؟ چگونه برند شخصی خود را بسازیم؟
اکنون به بخش جذاب ماجرا یعنی نحوه ایجاد برند موفق رسیدیم. که شامل ۹ گام به شرح زیر است؛
مطالعه کتاب های آموزش برندسازی
مطالعه کتاب های آموزش برندسازی بسیار مهم و ضروری است زیرا برندسازی یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت در هر کسب و کار و حرفه ای است. این کتاب ها می توانند به شما کمک کنند تا نحوه ایجاد و تقویت برند شخصی یا تجاری خود را بفهمید و راه های ارتقاء آن را بیابید.
در این کتاب های آموزش بازاریابی و برندسازی می توانید مفاهیم اساسی برندسازی، استراتژی های موثر برندسازی، روش های ارتباط با مشتریان و ایجاد ارزش برای آن ها، روش های تبلیغات و بازاریابی برند، اهمیت نگهداری و تقویت اعتبار برند و موارد دیگر آموزش داده شده در این کتب را بیاموزید. بنابراین، خواندن کتاب های آموزش برندسازی به شما کمک می کند تا بهترین راه ها و روش های برندسازی را بشناسید و بتوانید برند قوی، موفق و پرطرفداری بسازید.
انتخاب نام به یاد ماندنی
کلمات معنی را منتقل می کنند. و هر کلمه قدرت این را دارد که در ذهن مخاطب تاثیر بگذارد. کلماتی قدرتمندند که هر روز آن را تکرار می کنید! و برندی که ورد زبان ها باشد ملکه ذهن می شود. هر چقدر نام برند شما ساده تر و کوتاه تر باشد ماندگاری آن در ذهن هم بیشتر می باشد. انتخاب نام مناسب اما کار ساده ای نیست. شما باید مطمئن شوید که نام شما به راحتی به خاطر سپرده شده و توسط برندهای دیگر استفاده نشده می باشد.
برای اینکه ایده ای برای انتخاب نام برند به شما دهیم. باید بدانید که نام برند می تواند به صورت خود ساخته، توصیفی، ترکیبی، استعاری و مخفف باشد. البته برنامه ساخت برند مانند shopify هم می تواند در ایجاد ساخت برند تجاری به شما کمک شایانی کند.
هدف برند خود را مشخص کنید
قبل از ایجاد نام تجاری خود باید دربارۀ بیانیه ماموریت خود فکر کنید. به طور خلاصه، مأموریت شما شامل «آنچه انجام می دهید»، «نحوه انجام آن» و «چرا این کار را می کنید» می باشد. از آنجا که مردم عاشق حمایت از برندهای تجاری با هدف مشخص می باشند که فراتر از سود نهایی می باشد. داشتن بیانیه ماموریت که دیدگاه شما را توضیح دهد بسیار مهم می باشد. برای مثال شرکت کاله؛ بیانیۀ ماموریت شان «تامين آرامش برای مشتريان از طريق خدمات متمايز و ايجاد آسايش» می باشد.
مخاطبان مناسب را هدف قرار دهید
وقتی رقبای خود را آنالیز می کنید، باید مخاطبان مورد نظر خود را هم مشخص کنید. بدون شناسایی بازار هدف خود، نام تجاری شما عملاً برای هیچ کس معنا و مفهومی نخواهد داشت. هرچه دانش بیشتری دربارۀ مخاطبان خود داشته باشید، برند تجاری و بازاریابی شما بهتر خواهد بود. به این ترتیب، می توانید موثرترین کانال های بازاریابی را برای هدف قرار دادن آن ها انتخاب کنید! بهترین راه برای شناسایی مخاطبان، هدف قرار دادن جمعیت شناسی و روان شناسی خاص آن ها است:
- جنسیت و سن
- حرفه، درآمد و وضعیت تاهل
- شخصیت، ارزش ها و شیوه زندگی
- علایق و سرگرمی ها
همیشه محصول و خدمات خود را در نظر داشته باشید و اینکه چگونه زندگی مشتری شما را بهبود می بخشد! سپس، می توانید یافته های خود را گروه بندی کنید و مشخصات بازار هدف تان را تعیین کنید.
تحقیقات رقابتی انجام دهید
پس از تعیین هدف خود، باید ببینید رقبای شما چه می کنند. شناسایی رقیبان به شما کمک می کند تا یک برنامه بازاریابی متمرکز برای ارتقاء موثرتر تجارت خود ایجاد کنید. بهترین راه برای انجام تحلیل رقابتی به شرح زیر است؛
- به وب سایت رقبا/فروشگاه تجارت الکترونیک نگاه کنید.
- قیمت محصولات قدیمی و جدید را بررسی کنید.
- برای بررسی مزایا و معایب رقبای خود، نظرات مشتریان را تجزیه و تحلیل کنید.
- فعالیت شان در رسانه های اجتماعی را بررسی کنید تا به مشارکت اجتماعی سان پی ببرید.
- مشخص کنید که رقبای شما چگونه محصولات خود را به بازار عرضه می کنند.
- هزینه های حمل و نقل و نحوه تامین آن ها را بررسی کنید.
در تکمیل راه های گفته شده، انجام تحلیل SWOT را فراموش نکنید تا از نقاط قوت و ضعف رقابت خود مطلع شوید. برای مثال، اگر رقیب شما اپل است، باید آن را بررسی کنید تا شکاف های احتمالی در محصولات شان را بیابید و فرصت های پنهان را برای نام تجاری خود کشف کنید.
شخصیت برند خود را ایجاد کنید
برای ماندگاری در اذهان، نام تجاری شما باید جذاب باشد. برای تحقق این موضوع، شما باید یک شخصیت تجاری منحصر به فرد ایجاد کنید که قلب مخاطبان شما را فتح کند!ایجاد شخصیت برای برند شما مستلزم این است که ویژگی های انسانی خاصی را به آن نسبت دهید. وقتی دربارۀ شخصیت برند صحبت می کنیم، بر پنج نوع اصلی شخصیت برند تمرکز می کنیم:
- هیجان: بی خیال، روحیۀ جوان
- صداقت: مهربان، متفکر، خانواده محور
- ناهمواری: خشن، ورزشی، در فضای باز
- شایستگی: موفق، تأثیرگذار
- پیچیدگی: زیبا، معتبر، متظاهر
برندهای مختلف در این پنج دسته قرار می گیرند. برای مثال، نایک همیشه شخصیتی جوان و با روحیه دارد. از طرف دیگر، اپل بیشتر به سوی پیچیدگی عمل کرده و ظرافت و مینیمالیست را ترویج می دهد. برای اینکه درک عمیقی از شخصیت برند داشته باشید. پیشنهاد می کنم مقاله شخصیت برند چیست؟ را مطالعه کنید.
لوگو برند خود را طراحی کنید
لوگوی برند منحصر به فرد، تنها بخشی است که باعث می شود مصرف کنندگان به برند و محصولات شما فکر کنند. از رنگ ها گرفته تا تایپوگرافی، هر عنصر کوچکی می تواند احساسات مشتری را برانگیزد.
داستانی زیبا برای برند خود بسازید
داستان ها بخشی از فرهنگ ما می باشند. یکی از غول های روایت گر و داستان پرداز ما فردوسی، حکیم خردمند روشن روان می باشد. که در روایت گری شهره خاص و عام می باشد. همین امر هم اهمیت روایت و داستان گویی را نشان می دهد. پس وقتی بازاریابان و صاحبان مشاغل داستان های جذاب برای به اشتراک گذاشتن داشته باشند. جای تعجب نیست که مصرف کنندگان آن را دوست خواهند داشت.
استفاده از قصه گویی برند یکی از تاثیرگذارترین تاکتیک هایی است که می توانید از آن برای ارتباط مجدد با مشتریان جدید و موجود کمک بگیرید. در واقع داستانی تاثیرگذار است که از روایتی پیروی کند و جذاب و جذب کننده باشد.
مقاله ای جالب و مفید که به معرفی کتاب های آموزش برندسازی پرداخته است: بهترین کتاب های برندینگ
ایجاد صدا و لحن برند منحصر به فرد
با وجود برندهای متنوع بسیار زیاد، باید راهی برای متمایز کردن خود از جمعیت پیدا کنید! چگونه؟ با ایجاد یک صدا و لحن به یاد ماندنی برای نام تجاری خود! به طور خلاصه، صدای برند شخصیتی است که برای کسب و کار خود ایجاد کرده اید. این شخصیت هرچه باشد همان خواهد ماند. لحن صدای شما به نحوۀ بیان خود در موقعیت های مختلف اشاره دارد. بنابراین، در مقایسه با صدای خود، می توانید لحن خود را بر اساس محتوای ایجاد شده تنظیم کنید.
برای تبلیغ برند خود، کانال های مناسب انتخاب کنید
وقتی درباره ساختن نام تجاری صحبت کردیم. دیدیم که تبلیغات بخشی جدایی ناپذیر از کارکرد آن می باشد. خوشبختانه صاحبان مشاغل ابزارهای مختلف بازاریابی دیجیتال را در اختیار دارند تا نام تجاری خود را بسازند. انتخاب کانال های مناسب برای شما ضروری می باشد. برای اینکه این کار را درست انجام دهید. مخاطبان هدف خود و کانال هایی را که بیشتر از همه از آن ها استفاده می کنند، در نظر بگیرید.
خرید کتاب های آموزش برندسازی و بازاریابی
این هم از مقاله چگونه برند خود را بسازیم که سعی کردیم به بهترین شکل روش های ارتقای برند را توضیح دهیم و ببینیم برای برندینگ کسب و کار باید چه روش و استراتژی داشته باشیم. اگر به این دسته از مقالات علاقه دارید سری به فروشگاه سایت بزنید و از کتاب های کسب و کار انتشارات مبلغان استفاده کنید!