چرا کسب و کارها شکست می خورند

چرا کسب و کارها شکست می خورند

چرا کسب و کارها شکست می خورند؟ دلایل اصلی شکست کسب و کارها چیست؟ کسب و کارها به دلایل مختلف ممکن است با شکست روبه‌رو شوند. این دلایل می‌توانند شامل عوامل داخلی و خارجی باشند که می‌توانند به تحقق اهداف و موفقیت کسب و کار مانع شوند. در ادامه به بررسی چند دلیل اصلی که ممکن است باعث شکست کسب و کارها شوند می‌پردازیم:

چرا کسب و کارها شکست می خورند – دلایل اصلی شکست مشاغل

مهمترین دلایلی که باعث می شود یک کسب و کار با شکست مواجه شود به این صورت است:

توجه نکردن به نیاز بازار

معمولا این کسب وکارها بعد از مدتی دچار شکست شده و از چرخه رقابت حذف می شوند. بسیاری از افرادی که قصد شروع کسب و کار جدیدی دارند، تنها به احساسات خود توجه می کنند و اصلا نیاز بازار و مشتری را در نظر نمی گیرند. چرا کسب و کارها شکست می خورند

بخوانید: کتاب چرا شرکت های خوب به بیراهه می روند

سرمایه کم

هر کسب و کاری متناسب با نوع فعالیت خود، به سرمایه مشخصی نیاز خواهد داشت و در صورتی که نتوانید از عهده مخارج و هزینه های کسب و کار بربیایید، کسب و کارتان رو به افول خواهد رفت. پس یکی از اصلی ترین نیازها برای راه اندازی یک کسب وکار جدید، داشتن سرمایه است.

تحقیق نکردن و مشورت نگرفتن از افرادی که متخصص هستند

یکی از دلایل شکست کسب و کارهای کوچک این بوده که خیال می کنند می توانند به تنهایی در این مسیر قدم بردارند و به کمک و همفکری کسی نیاز ندارند. چرا کسب و کارها شکست می خورند

عدم برنامه ریزی اصولی

بسیاری از کسب و کارهای نوپا به دلیل نداشتن یک برنامه مناسب، شکست خورده و موفق به ادامه مسیر نشده اند.  افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار جدید دارند، باید تمام اهداف خود را مشخص کرده و برای رسیدن به آن برنامه ریزی داشته باشند. هر کسب و کاری برای شروع باید دارای برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت باشد.

 تمرکز بیش از حد بر روی یک رقیب

تمرکز بیش از اندازه تنها بر روی یک رقیب منجر به بی راهه رفتن کسب و کارتان و شکست شما خواهد شد. در واقع گاهی برخی از کسب وکارها تنها بر روی یک رقیب تمرکز می کنند و توجهی به سایر رقبا ندارند. چرا کسب و کارها شکست می خورند

انتظارات واهی و نادرست

تفکرات و انتظارات بی جا و غیر واقعی باعث می شود تا در صورت به وجود آمدن مشکل، دلسرد شده و از ادامه مسیر بازبمانید. برخی از کسب و کارها گمان می کنند که به محض ورود به دنیای کسب و کار می توانند به کسب درآمد بالا و سوددهی برسند.

نداشتن تیم مناسب

کار تیمی ضعیف و نبودِ هماهنگی میان اعضا باعث می شود تا نتوانید به درستی کارهای خود را پیش ببرید و همین امر موجب شکست شما در کسب و کارتان خواهد شد. پس یکی از دلایل شکست کسب و کارها، عدم وجود تیم مناسب است. چرا کسب و کارها شکست می خورند

بخوانید: کتاب راه اندازی استارت آپ از صفر تا صد

 نداشتن خلاقیت و تقلید از دیگران

برای شروع هر کسب و کاری باید بتوانید متمایز از سایر کسب و کارها رفتار کنید و در غیر این صورت، به زودی از چرخه رقابت با رقبا حذف خواهید شد. آنچه که موجب پیشرفت کسب وکارهای جدید می شود، داشتن تمایز و منحصربه فرد بودن آن هاست.

عدم توجه به نیاز مشتری چرا کسب و کارها شکست می خورند

کسب و کار شما بدون داشتن مشتری، ارزشی نخواهد داشت؛ بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که نیاز مشتری خود را به خوبی بشناسید. در بررسی علت شکست کسب و کارها، عدم توجه به نیاز مشتری یکی از دلایل بسیار مهمی است که باید حتما به آن پرداخته شود.

بازاریابی ضعیف

اگر نتوانید به درستی بازاریابی کنید، محکوم به شکست خواهید بود. چرا که بازاریابی درست و اصولی یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت یک شرکت است.

جلوگیری از شکست در کسب و کارهای کوچک

شکست در هر کسب وکاری امکان دارد اتفاق بیفتد. شاید شما سرمایه بسیاری را صرف تولید محصولی کرده اید که مورد استقبال قرار نگرفته است و یا دقیقاً هنگام پرداخت قبوض دچار مشکل مالی شده اید.  این اتفاقات همیشه به معنای پایان کار و ورشکستگی کسب و کارهای کوچک نیست؛ بلکه می تواند فرصتی برای بازگشت و ایجاد شرایطی به مراتب بهتر باشد. چرا کسب و کارها شکست می خورند

هوشیار باشید!

نسبت به شکست بی توجه نباشید و مسائل را آن طور که هست بپذیرید، در غیر این صورت در مسیر شکست کسب وکار قدم بر می دارید. باید مسائل را بپذیرید تا تغییرات مناسبی جهت حفظ شرکت تان ایجاد کنید. چرا کسب و کارها شکست می خورند

تشخیص شکست کسب وکار همیشه آسان نیست. شاید نسبت به اتفاقات، صرف نظر از علائم موجود، هوشیار نباشید. در صورت عدم هوشیاری امکان دارد سرمایه بسیاری را صرف مخارج مختلف کنید و خود را در چاه عمیق تری بیندازید. چرا کسب و کارها شکست می خورند

 مسائل کم بازده را از بین ببرید

به عنوان مالک یک کسب وکار کوچک، امکان دارد تعداد کارمندان تان خیلی زیاد نباشد و هر یک مشغول به انجام وظایف مختلفی باشند، اما اتلاف وقت انتخاب مناسبی نیست.  به محض پیداکردن مشکل موجود در کسب وکار، طرحی را برای بهبود شرایط بیابید.

شرایط را بسنجید

مشکلات را با آرامش بسنجید. نیاز نیست همان لحظه روش حل مشکل را بیابید؛ بررسی کنید و یادداشت بردارید. اینکه ندانید چگونه مسئله را حل کنید، به معنای عدم توانایی شما در یافتن آن نیست. به محض اینکه حس کردید موردی در کسب وکارتان در جای درست قرار ندارد، باید در آن عمیق شوید تا مشکل را بیابید. چرا کسب و کارها شکست می خورند

بخوانید: کتاب استراتژی های تبلیغات اثربخش

مخارج اضافی را کنترل کنید

به دنبال تأمین کنندگان جدید باشید تا ملزومات خود را ارزان تر بخرید و یا از عمده فروشان خرید کنید تا هزینه های تان کاهش یابد. هزینه ها و مخارج غیرضروری را حذف کنید تا فرآیندها برای تان ساده تر شوند. از تولید محصولاتی با فروش کم دست بردارید. بسیاری از کسب وکارها هزینه هایی دارند که به سود تبدیل نمی شود. برای مثال امکان دارد برخی خدمات و محصولات شما به فروش نرسند.

انتظار موارد غیرمنتظره را داشته باشید

همواره مبلغی را برای موارد ضروری کنار بگذارید و در صورت مواجهه با شرایط دشوار، خود را مهیای مشکل بزرگ تر کنید. در حقیقت تمام این مسائل بخشی از کارآفرین بودن هستند. آماده بودن برای اتفاقات غیرمنتظره پیش از بروز مشکل و همچنین حین ابراز آن کاربرد دارد. بپذیرید که مشکلات امری اجتناب ناپذیر در کسب وکار هستند.

جا نزنید چرا کسب و کارها شکست می خورند

برای تقویت خود به تمام سدهایی فکر کنید که با موفقیت از آنها عبور کرده اید. نگرش منفی، مشتریان را فراری می دهد. ناامید نشوید و نگرش توأم با شکست نداشته باشید، که در این صورت قطعاً شکست خواهید خورد. اطمینان حاصل کنید کارمندان تان امیدشان را از دست نمی دهند. وقتی به مشکلی بر می خورید و یا کسب وکارتان نزدیک به فروپاشی است، همواره به یاد داشته باشید که مسائل امکان دارد تغییر کنند.

به کارمندان تان گوش کنید

کارمندان به شما در شناخت آنچه مورد نیاز مشتریان تان است کمک می کنند و زمانی که به آنها گوش کنید، تهییج می شوند و در رشد شرکت همکاری بیشتری با شما خواهند داشت. همیشه به خاطر داشته باشید که کارمندان دارایی های ارزشمند کسب وکارتان هستند. آنها می توانند روش های خلاقانه ای برای بهبود و رشد کسب وکار داشته باشند.

در دسترس مشتریان باشید

برای جذب مشتریان جدید، در دسترس باشید، قیمت های رقابتی ارائه کنید و تجربه کاربری مشتریان را بهبود بخشید. در گذر زمان باید بر رشد کسب وکار خود تمرکز کنید. یک روش برای رشد، دسترسی آسان مشتریان به خدمات شماست.

چرا کسب و کارها شکست می خورند

در این مطلب به سوال چرا کسب و کارها شکست می خورند پاسخ دادیم و سعی کردیم به 8 قدم برای جلوگیری از شکست کسب و کار اشاره کنیم. با ما همراه شوید و در بخش نظرات بگویید درباره نکات و مسائلی که به آن ها اشاره کردیم چه نظری دارید؟ ممنون می شویم به ما برای کامل تر کردن این مطلب کمک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست اصلی